Hyundai Getz – subkompaktowy samochód osobowy klasy miejskiej, produkowany przez markę Hyundai w latach 2002–2011.
Historia modelu
Hyundai Getz został zaprezentowany po raz pierwszy jako prototyp TB Concept na Tokyo Motor Show w październiku 2001 roku. Jego światowa premiera miała miejsce na Geneva Motor Show w marcu 2002 roku. Model ten wprowadzono jako mniejszą alternatywę dla trójbryłowego Hyundaia Accent, plasując go w segmencie B.
Design i wnętrze
Deska rozdzielcza Getza charakteryzuje się kanciastymi kształtami oraz asymetrycznym układem, z centralną konsolą dominującą pionowymi nawiewami. Pojazd dostępny był w wersjach 3-drzwiowej i 5-drzwiowej, z bardziej kanciastą linią okien.
Facelifting
W 2005 roku Hyundai przeprowadził facelifting modelu, który obejmował zaokrągloną atrapę chłodnicy oraz nowe, większe reflektory. Zmiany dotyczyły także poprawy jakości zabezpieczenia antykorozyjnego.
Wariant Getz Cross
W 2006 roku do oferty dołączył wariant Getz Cross, stylizowany na SUV-a, z nową atrapą chłodnicy, relingami oraz 16-calowymi felgami aluminiowymi.
Sprzedaż i rynki
Hyundai Getz był głównie przeznaczony na rynek europejski, gdzie sprzedano 80% produkcji. Model był również dostępny w Nowej Zelandii, Indiach oraz Ameryce Południowej. W Korei Południowej Getz był znany jako Hyundai Click, a w Japonii jako Hyundai TB.
Bezpieczeństwo
W testach Euro NCAP Hyundai Getz uzyskał cztery gwiazdki za ochronę pasażerów. Pojazd wyposażono w stalowe elementy o podwyższonej wytrzymałości, co zwiększyło jego sztywność. W australijskich testach ANCAP również uzyskał cztery gwiazdki.
Specyfikacja techniczna
- Typ nadwozia: 3 i 5-drzwiowy hatchback
- Długość: 3810-3825 mm
- Szerokość: 1665 mm
- Wysokość: 1490 mm
- Rozstaw osi: 2455 mm
- Masa własna: 950-1100 kg
- Pojemność bagażnika: 255/977 l
- Silniki: 5-biegowa manualna, 4-biegowa automatyczna
- Napęd: przedni
- Ocena Euro NCAP: 4 gwiazdki
Hyundai Getz pozostaje ważnym modelem w historii marki, łączącym funkcjonalność z nowoczesnym designem.