Hugo I Henckel von Donnersmarck
Hugo I Henckel von Donnersmarck, właściwie Hugo I Karol Antoni Łazarz Henckel von Donnersmarck, urodził się 26 kwietnia 1811 roku w Siemianowicach Śląskich, a zmarł 4 października 1890 roku w Wiedniu. Był niemiecko-austriackim przemysłowcem oraz baronem i hrabią cesarstwa.
Rodzina i Wczesne Życie
Hugo był jedynym synem Karola i Eugenii Wengersky von Ungarschütz. Po śmierci ojca, gdy miał zaledwie dwa lata, opiekę nad nim przejęli stryj oraz matka.
Działalność Gospodarcza
Henckel von Donnersmarck był jednym z pionierów przemysłu na Górnym Śląsku. Jego majątek wynosił około 14,5 tys. ha. Inwestował w nowoczesne technologie rolnicze oraz rozwój przemysłu, w tym:
- Kopalnie: „Hugo-Zwang”, „Szczęście Eugenii”, „Siemianowice”
- Huty: „Antonina”, „Laura”, „Królewska”, „Katarzyna”, „Hugo”
W 1871 roku założył spółkę akcyjną „Zjednoczone Huty Królewska i Laura”, która zdominowała przemysł hutniczy w regionie. Jego przedsiębiorstwa zatrudniały blisko 50 tys. robotników, a roczna produkcja wynosiła około 61 milionów marek.
Działalność Społeczna
Hugo Henckel von Donnersmarck przyczynił się do budowy szkół oraz zakupu mieszkań dla robotników. W 1853 roku założył Kasę Emerytalną, a także wspierał budowę kościołów w regionie. Jego działania wyprzedzały ówczesne ustawodawstwo socjalne.
Życie Prywatne
Henckel von Donnersmarck był dwukrotnie żonaty. Jego pierwsza żona, hrabianka Laura von Hardenberg, zmarła w 1857 roku. Z tego małżeństwa miał pięcioro dzieci. Zmarł w Wiedniu, a jego ciało pochowano w mauzoleum w Wolfsbergu.
Odznaczenia
Za działania społeczne i polityczne otrzymał liczne odznaczenia, w tym:
- Wielki Krzyż Orderu Św. Grzegorza Wielkiego
- Wielki Krzyż Orderu Franciszka Józefa
- Order Korony II Klasy
- Order Orła Czerwonego II Klasy
Bibliografia
- Hugo Reichsgraf Henckel Freiherr von Donnersmarck und die Geschichte seines Hauses, Wien
- A. Perlick, Henckel von Donnersmarck Hugo, w: Neue Deutsche Biographie, Bd 8
- A. Kuzio-Podrucki, Henckel von Donnersmarckowie. Kariera i fortuna rodu, Bytom 2003