Reklama
Dzisiaj jest 9 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Huáscar (1865)

„`html

Reklama

Huáscar

Huáscar to okręt pancerny klasy monitor, zbudowany w Wielkiej Brytanii w 1865 roku dla marynarki wojennej Peru. Służył w Peru, a następnie w Chile, zyskując sławę podczas wojny o Pacyfik w 1879 roku. Obecnie jest okrętem-muzeum w chilijskim porcie Talcahuano, stanowiącym pomnik morskiej chwały obu krajów.

Budowa

Monitor „Huáscar” został zamówiony przez Peru w stoczni Laird Brothers w Birkenhead. Koszt budowy wyniósł 71 000 funtów, a okręt wodowano 7 października 1865 roku. Nazwa „Huáscar” została nadana na cześć władcy Inków.

Reklama

Opis

Okręt miał nowoczesny kadłub żelazny o długości 59,4 m i szerokości 10,7 m. Wyporność normalna wynosiła 1745 ton, a maksymalna 2030 ton. Jego napęd stanowiła maszyna parowa o mocy 1640 KM, co pozwalało osiągnąć prędkość do 12,4 węzła.

Uzbrojenie

  • Początkowe uzbrojenie:
    • 2 działa gwintowane 254 mm w wieży
    • 2 działa odprzodowe 120 mm
    • 1 działo odprzodowe 76 mm
    • 1 kartaczownica Gatlinga
  • Uzbrojenie po modernizacji w latach 1882-1885:
    • 2 odtylcowe działa 203 mm w wieży
    • 2 działa odtylcowe 120 mm
    • 1 działo odtylcowe 76 mm

Historia służby

„Huáscar” wszedł do służby 12 stycznia 1866 roku. W 1879 roku wziął udział w wojnie o Pacyfik, gdzie zdobył uznanie za swoje działania, w tym zatopienie chilijskiej korwety „Esmeralda” w bitwie pod Iquique. Okręt był dowodzony przez kontradmirała Miguela Grau, który zginął w bitwie pod Angamos 8 października 1879 roku, po czym okręt został przejęty przez Chile.

Służba w Chile

Po przejęciu „Huáscar” służył dalej w marynarce chilijskiej, uczestnicząc w blokadzie portów i działaniach wojennych przeciwko Peru. Okręt przeszedł modernizacje i zmiany uzbrojenia, a jego służba zakończyła się w 1901 roku, kiedy to został wycofany z aktywnej służby.

Muzeum

W 1952 roku „Huáscar” otwarto jako okręt-muzeum w Talcahuano, gdzie pełni rolę pomnika morskiej chwały. Okręt przeszedł renowacje, a część oryginalnego wyposażenia zachowano.

Dane techniczne

  • Długość: 59,4 m
  • Szerokość: 10,7 m
  • Zanurzenie: 4,53 m
  • Napęd: maszyna parowa, moc maksymalna 1640 KM
  • Prędkość maksymalna: 12,4 węzła
  • Uzbrojenie: 2 działa 203 mm, 2 działa 120 mm, 1 działo 76 mm

„`

Reklama
Reklama