Holownik
Holownik to statek zaprojektowany do wykonywania operacji holowniczych, charakteryzujący się silnikiem o dużej mocy i zdolności ciągnięcia (do kilkudziesięciu ton). Wyposażony jest w haki lub windy holownicze z automatyczną regulacją siły naciągu liny.
Holowniki dzielą się na różne typy w zależności od ich wielkości i zdolności morskich:
- Holowniki oceaniczne – o wyporności do kilku tysięcy ton i uciągu kilkuset ton.
- Holowniki redowe.
- Holowniki portowe.
- Holowniki rzeczne.
Niektóre holowniki pełnią także dodatkowe funkcje, takie jak:
- Holowniki ratownicze – przeznaczone do ratowania ludzi i jednostek w trudnych warunkach.
- Holowniki przeciwpożarowe.
Historia
Pierwszy holownik został opatentowany w 1736 roku przez Jonathana Hullsa, który napędzał go wiosłami i silnikiem parowym. Historia ta budzi wątpliwości co do sukcesu prototypu. Termin „holownik” został po raz pierwszy użyty przez J.M.W. Turnera w 1839 roku w tytule obrazu „Ostatnia droga Temeraire’a”, który przedstawiał holowany okręt.
Galeria
Plik:Brosen tugboats tanker.jpg|Holowniki wprowadzające zbiornikowiec do portu w Gdańsku
Plik:US Navy 020817-N-9719H-002 USS Kennedy Sailors.jpg|Holowniki prowadzące lotniskowiec USS John F. Kennedy (CV-67)
Plik:TSV Bazalt.jpg|Holownik pełnomorski AHTS „Bazalt” na Zatoce Gdańskiej
Plik:Polish navy tugboat H-7.JPG|Mały holownik Marynarki Wojennej RP
Plik:Tugboats at work.jpg|Holowniki: portowy „Antoś” i pełnomorski „Wojtek” w stoczni „Remontowa” w Gdańsku
Plik:Holownik Virtus.jpg|Holownik Virtus w porcie gdańskim