Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Holk

Holk – Historia i Charakterystyka

Holk, znany również jako hulk, to rodzaj dużego żaglowca północnoeuropejskiego, który był popularny w XV i XVI wieku. Służył głównie do celów handlowych na Morzu Północnym i Bałtyku, a jego rozwój był związany z wcześniejszymi jednostkami, takimi jak kogi.

Reklama

Budowa i Typy

Początkowo określenie „holk” dotyczyło dużych kog. Z czasem, pod wpływem południowoeuropejskich karak, holki przyjęły odmienną formę. Kluczowe cechy holków to:

  • Przedni i tylny kasztel, z długą nadbudówką na rufie.
  • Poszycie klepkowe łączone na zakładkę.
  • Ster zawiasowy oraz wzmocnienia w postaci pionowych belek.

Trójmasztowe holki zazwyczaj miały dwa maszty z ożaglowaniem rejowym i jeden z ożaglowaniem łacińskim, co czyniło je podobnymi do kog, ale różniły się od karak, które miały marsle.

Reklama

Rozwój i Zastosowanie

W drugiej połowie XV wieku budowano holki o nośności nawet do 800 ton. Wymusiło to zastosowanie poszycia karawelowego, które zapewniało większą wytrzymałość w porównaniu do poszycia klinkierowego. Holki nie tylko służyły do handlu, ale także były wykorzystywane w działaniach wojennych, uzbrajane w kilkanaście dział.

Jednak w XVI wieku holki zostały wyparte przez galeony, co wpłynęło na ich znaczenie w żegludze.

Nazwa i Znaczenie

W kontekście handlu bałtyckiego, dominowanego przez miasta hanzeatyckie, holk był znany w Polsce pod dolnoniemiecką nazwą „hulk”. Należy zaznaczyć, że termin ten nie powinien być mylony z hulkiem, który odnosi się do statku wycofanego z eksploatacji.

Reklama
Reklama