Historia motoryzacji
Historia motoryzacji obejmuje rozwój pojazdów mechanicznych oraz ich wpływ na społeczeństwo. Znaczące zmiany w transporcie i komunikacji rozpoczęły się około 4000 roku p.n.e., kiedy wynaleziono koło.
Początki
W 215 roku p.n.e. Heron z Aleksandrii opisał pojazd napędzany siłą powietrza. W XIII wieku Roger Bacon przewidywał możliwość budowy maszyn samodzielnych, co zapoczątkowało myślenie o pojazdach niezależnych od zwierząt.
Poszukiwania nowego rodzaju napędu (1427-1678)
W 1472 roku wynaleziono maszynę wojenną napędzaną wiatrem. Leonardo da Vinci projektował pojazdy napędzane siłą mięśni i innymi źródłami, w tym parą wodną. W 1678 Ferdinand Verbiest zaprezentował model parowego pojazdu cesarzowi Chin.
Pierwsze pojazdy napędzane parą (1769-1830)
Pierwszym udokumentowanym pojazdem napędzanym silnikiem cieplnym był wehikuł Nicolasa-Josepha Cugnota z 1769 roku, który poruszał się z prędkością 4 km/h. W 1801 Richard Trevithick zbudował „lokomotywę drogową”, osiągając prędkość 16 km/h. W 1829 George i Robert Stephenson skonstruowali Rakietę, która zdobyła uznanie dzięki swoim osiągom.
Kalendarium
- ok. 4000 p.n.e. – wynalezienie koła
- 1769 – wehikuł parowy Nicolasa Cugnota
- 1801 – parowy trójkołowiec Richarda Trevithicka
- 1825 – uruchomienie dyliżansu parowego w Anglii
- 1888 – wprowadzenie skrzyni biegów przez Carla Benza oraz opony pneumatycznej przez Johna Boyda Dunlopa
- 1913 – wprowadzenie taśmy produkcyjnej przez Henry’ego Forda
- 1954 – silnik Wankla
Historia motoryzacji pokazuje ewolucję technologii i zmiany w sposobie transportu, które miały ogromny wpływ na rozwój społeczeństw na całym świecie.