Profil zawodowy
Hironobu Sakaguchi to japoński projektant gier komputerowych, były pracownik Square Enix oraz prezes Mistwalker. Jego kariera w branży gier rozpoczęła się w latach 80., kiedy to zaczął programować i tworzyć własne gry na komputery osobiste.
Kariera w Square Enix
Sakaguchi rozpoczął pracę w Square, Co. Ltd. w 1983 roku jako pracownik dorywczy. Po trzech latach awansował na dyrektora ds. planowania i rozwoju, angażując się w produkcję gier na NES i PC. W 1987 roku, w obliczu zagrożenia bankructwem firmy, zaproponował stworzenie gry inspirowanej sukcesem „Dragon Quest” od Enix. Tak powstało „Final Fantasy”, które odniosło ogromny sukces i przyczyniło się do awansu Sakaguchi na zastępcę prezesa Square, a później na prezydenta Square LA, Inc.
Osiągnięcia i wyzwania
W 2000 roku Sakaguchi został uhonorowany w Galerii Sław podczas E3 za swój wkład w interaktywną rozrywkę. W tym samym roku zrealizował film interaktywny „Final Fantasy: The Spirits Within”, który okazał się finansową klapą. W lutym 2001 roku zrezygnował z pozycji wiceprezesa Square, Co. Ltd.
Mistwalker i dalsza działalność
W 2001 roku Sakaguchi zarejestrował znak towarowy Mistwalker, a trzy lata później założył firmę, która zajmuje się tworzeniem gier na różne platformy. Mimo odejścia z Square-Enix, nadal wspiera rozwój gier z serii „Final Fantasy”.
Wybrane gry
Gry zostały uszeregowane alfabetycznie:
- Blue Dragon (2006)
- Bushido Blade (1997)
- Chocobo Racing (1999)
- Seria Final Fantasy (od 1987)
- Seria Chrono (1995, 1999)
- Seria Saga Frontier (1997, 2000, 2003)
- Bahamut Lagoon (1996)
- Brave Fencer Musashi (1998)
- Einhänder (1997)
- Ehrgeiz (1998)
- Kingdom Hearts (2002)
- Parasite Eve (1998)
- Parasite Eve 2 (2000)
- Rad Racer (1987)
- Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars (1996)
- The Bouncer (2001)
- The Last Story (2011)
- Vagrant Story (2000)
- Xenogears (1998)
Hironobu Sakaguchi pozostaje jedną z kluczowych postaci w historii gier wideo, a jego wkład w branżę jest niezaprzeczalny.