Heinkel He 70 Blitz
Heinkel He 70 Blitz to niemiecki samolot kurierski i rozpoznawczy, stworzony przez Ernst Heinkel-Flugzeugwerke A.G. w latach 30. XX wieku. Był używany zarówno w cywilnym, jak i wojskowym lotnictwie, z łączną produkcją 304 egzemplarzy.
Historia
Na początku lat 30. XX wieku Deutsche Lufthansa zleciła zaprojektowanie nowego samolotu komunikacyjnego, który mógłby konkurować z amerykańskim Lockheed 9 Orion. W 1931 roku inż. Ernst Heinkel opracował wstępny projekt dolnopłata z silnikiem BMW Hornet. W 1932 roku zaprezentowano ulepszony model He 70, napędzany silnikiem BMW VI 6,0. Pierwszy prototyp oblatano 1 grudnia 1932 roku, a jego osiągi przekroczyły ówczesne myśliwce.
W kolejnych latach produkowano różne wersje samolotu, w tym wersje pasażerskie i wojskowe. Regularne loty He 70A rozpoczęły się 15 czerwca 1934 roku, a produkcja zakończyła się w 1938 roku.
Użycie w lotnictwie
Samoloty Heinkel He 70 były używane przez Lufthansę od 1934 roku jako samoloty pasażerskie i pocztowe, a później częściowo przejęte przez Luftwaffe. W 1936 roku 18 maszyn He 70F-2 wzięło udział w hiszpańskiej wojnie domowej. Z biegiem lat, wskutek wprowadzenia nowszych modeli, He 70 były stopniowo wycofywane z użytku, a po wybuchu II wojny światowej używane w eskadrach pomocniczych do końca ich eksploatacji.
Konstrukcja
Heinkel He 70F był dwumiejscowym samolotem z miejscem dla 4 pasażerów, o konstrukcji mieszanej i klasycznym podwoziu chowanym w locie. Napęd stanowił silnik rzędowy 12-cylindrowy BMW VI 7,3Z o mocy 750 KM (552 kW), a śmigło było dwułopatowe i metalowe.
Dane techniczne
- Rozpiętość: 14,8 m
- Długość: 11,70 m
- Wysokość: 3,10 m
- Masa własna: 2300 kg
- Masa startowa: 3420 kg
- Maksymalna prędkość: 360 km/h
- Zasięg: 1000 km
- Uzbrojenie: 1 karabin maszynowy MG 15 kal. 7,9 mm (wersja wojskowa), 300 kg bomb (wersja bombowa)
Podsumowanie
Heinkel He 70 był istotnym elementem niemieckiego lotnictwa w latach 30. XX wieku, zarówno w cywilnych, jak i wojskowych zastosowaniach. Jego rozwój i różnorodne wersje przyczyniły się do wzrostu znaczenia niemieckiego lotnictwa w Europie przed II wojną światową.