Dzisiaj jest 17 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Heinkel He 170

Heinkel He 170

Heinkel He 170 to niemiecki samolot rozpoznawczy z okresu II wojny światowej, wykorzystywany przez lotnictwo węgierskie.

Specyfikacja

  • Producent: Ernst Heinkel-Flugzeugwerke A.G.
  • Typ: Samolot rozpoznawczy
  • Konstrukcja: Dolnopłat, metalowa, z klasycznym wciąganym podwoziem
  • Załoga: 3 osoby (pilot, nawigator, radiotelegrafista)
  • Data oblotu: 1936
  • Lata produkcji: 1937–1938
  • Napęd: Silnik WM-K-14, 910 KM (670 kW)
  • Wymiary:
    • Rozpiętość: 14,8 m
    • Długość: 11,9 m
    • Wysokość: 3,10 m
    • Masa własna: 2300 kg
    • Masa startowa: 3360 kg
  • Prędkość maksymalna: 415 km/h
  • Pułap: 8000 m
  • Zasięg: 1750 km
  • Uzbrojenie: 2 karabiny maszynowe kal. 7,8 mm
  • Użytkownicy: Węgry

Historia

W 1936 roku węgierskie dowództwo lotnictwa zainteresowało się samolotem Heinkel He 70 i zwróciło się do producenta o modyfikację pod kątem zastosowania silnika gwiazdowego WM-K-14, budowanego na licencji w Węgrzech. W wyniku tych działań powstał model Heinkel He 170V-1, który stał się podstawą do seryjnej produkcji Heinkel He 170A, rozpoczętej we wrześniu 1937 roku. Produkcja zakończyła się w lutym 1938 roku, a łącznie wyprodukowano 18 egzemplarzy.

Użycie w lotnictwie

Samoloty Heinkel He 170A zaczęły być dostarczane do lotnictwa węgierskiego od jesieni 1937 roku. Utworzono z nich grupę dalekiego rozpoznania z dwoma eskadrami, które w 1940 roku prowadziły misje rozpoznawcze nad Rumunią i ZSRR, dokumentując sytuację na froncie. Po 1942 roku samoloty zostały wycofane z działań bojowych i przekształcone w maszyny szkoleniowe oraz łącznikowe.

Konstrukcja

He 170A był trzymiejscowym dolnopłatem o metalowej konstrukcji. Charakteryzował się klasycznym chowanym podwoziem i napędem na silniku gwiazdowym. Samolot miał zmodyfikowany przód kadłuba, aby pomieścić silnik, oraz nowoczesne wnętrze z kabiną pilota, nawigatora i radiotelegrafisty. Skrzydła były zaprojektowane tak, aby wciągać golenie podwozia w locie, a zbiorniki paliwa znajdowały się w skrzydłach.