Dzisiaj jest 26 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

HCP 405E

Chcę dodać własny artykuł

HCP 405E

HCP 405E to polska elektryczna lokomotywa manewrowa, produkowana przez zakłady Hipolita Cegielskiego w Poznaniu w latach 1990–1991. Oznaczana w PKP jako EM10, powstały cztery prototypy, które po modernizacji w 2004 roku zostały przekazane do PKP Cargo.

Historia

Kryzys naftowy w latach 70. XX wieku skłonił do zainteresowania się elektryfikacją i modernizacją taboru kolejowego. Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Pojazdów Szynowych, współpracując z Instytutem Elektrotechniki, zaprojektował lokomotywę typu 405E, która wprowadzała nowoczesne rozwiązania, takie jak rozruch impulsowy. Po testach PKP zdecydowało się na produkcję czterech prototypów.

Konstrukcja i specyfikacje

Lokomotywy EM10 przeznaczone są do pracy manewrowej i mogą prowadzić lekkie pociągi towarowe oraz pasażerskie. Oto kluczowe dane techniczne:

  • Układ osi: Bo’Bo’
  • Masa służbowa: 72 t
  • Długość: 16340 mm
  • Prędkość konstrukcyjna: 80 km/h
  • Siła pociągowa: 250 kN
  • Typ silników: LKa493 (4 silniki o mocy ciągłej 240 kW)

Nadwozie składa się z dwóch przedziałów maszynowych, a podwozie opiera się na dwuosiowych wózkach z nowoczesnym układem zawieszenia.

Modernizacja

W 2002 roku zdecydowano o modernizacji wszystkich EM10. Zmiany obejmowały wymianę układów elektrycznych, w tym przekształtników na nowsze tranzystorowe. Lokomotywy otrzymały nowy system sterowania oraz zmodyfikowaną kabinę maszynisty. Modernizacja trwała od marca 2003 do lipca 2004.

Eksploatacja

Lokomotywy EM10, mimo nowoczesnej konstrukcji, nie cieszyły się popularnością wśród kolejarzy. Ostatecznie, po modernizacji, pracowały na różnych liniach, jednak ich eksploatacja zakończyła się w 2012 roku. W 2020 roku lokomotywy wystawiono na licytację, a w 2021 roku trzy z nich zostały zezłomowane. Jedna lokomotywa ma zostać zachowana jako eksponat zabytkowy.