Dzisiaj jest 25 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

HCP 302D

Chcę dodać własny artykuł

HCP 302D

HCP 302D (seria SP47) to lokomotywa spalinowa, która została wyprodukowana dla PKP w latach 1975-1977 przez zakłady HCP w Poznaniu. W sumie powstały dwa egzemplarze tego modelu.

Historia

Projekt lokomotywy SP47 rozpoczął się w 1972 roku, równolegle z pracami nad modelem SU46. Planowano produkcję dwóch wersji: pasażerskiej z maksymalną prędkością 140 km/h oraz uniwersalnej z ograniczeniem do 120 km/h. Lokomotywa miała być napędzana 16-cylindrowym silnikiem spalinowym W2116SSF, co w tamtym czasie było innowacyjne w polskim kolejnictwie.

Budowa prototypów rozpoczęła się w 1974 roku, a pierwszy egzemplarz oddano do użytku pod koniec 1975 roku. Ostatecznie prędkość lokomotywy ograniczono do 120 km/h ze względu na problemy z prądnicami oraz obawy o skuteczność hamowania. Mimo planów eksportowych, brak zainteresowania spowodował, że nie wyprodukowano więcej jednostek serii SP47.

Konstrukcja

Pudło lokomotywy, wzorowane na SU46, zostało wydłużone w celu pomieszczenia dłuższego silnika. Wewnątrz umieszczono silnik spalinowy 2116SSF oraz zbiornik paliwa o pojemności 5500 litrów. Lokomotywa została wyposażona w dwa wózki trzyosiowe (Co’Co’), a napęd na osie przekazywały silniki trakcyjne prądu stałego. Zastosowano także prądnicę asynchroniczną z prostownikiem.

Eksploatacja

Obie lokomotywy, oznaczone jako 001 i 002, początkowo stacjonowały w Warszawie i obsługiwały pociągi pasażerskie, głównie ekspresowe. Z biegiem lat, z powodu braku części zamiennych, ich eksploatacja malała. W 1991 roku SP47-002 uległa poważnej awarii i została skreślona z ewidencji PKP w 1998 roku. SP47-001 również uległa awarii w 1997 roku i trafiła do skansenu w Kościerzynie.

Produkcję seryjną zatrzymano na skutek intensywnej elektryfikacji linii kolejowych, co zmniejszyło zapotrzebowanie na lokomotywy spalinowe.

Podsumowanie

  • Produkcja: 1975-1977, 2 egzemplarze
  • Typ: Lokomotywa spalinowa
  • Moc: 2200 kW, prędkość maksymalna: 120 km/h
  • Problemy z eksploatacją: braki części zamiennych, awarie silników
  • Przestarzała koncepcja na tle elektryfikacji