Dzisiaj jest 30 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

HCP 203E

Chcę dodać własny artykuł

„`html

ET41 – Lokomotywa Elektryczna

ET41, znana również jako „Jaminek”, to dwuczłonowa lokomotywa elektryczna towarowa produkowana w latach 1977–1983 przez zakłady HCP w Poznaniu. W sumie wyprodukowano 200 sztuk tego modelu.

Specyfikacja Techniczna

  • Układ osi: Bo’Bo’+Bo’Bo’
  • Masa służbowa: 167 ton
  • Długość: 31 860 mm
  • Szerokość: 3038 mm
  • Wysokość: 4343 mm
  • Średnica kół: 1250 mm
  • Trakcja: elektryczna (napięcie zasilania 3 kV, prąd stały)
  • Moc ciągła: 4000 kW
  • Maksymalna prędkość eksploatacyjna: 125 km/h (pociągi pasażerskie) oraz 70 km/h (pociągi towarowe)
  • Siła pociągowa: 560 kN
  • Nacisk osi: 20,87 t
  • System hamulca: Oerlikon

Eksploatacja i Historia

Lokomotywa ET41 została opracowana na bazie konstrukcji elektrowozu EU07, z myślą o prowadzeniu ciężkich pociągów towarowych. Po zakończeniu produkcji ET41, w 1983 roku rozpoczęto wytwarzanie lokomotyw EU07, bazując na wcześniejszych rozwiązaniach. W 2001 roku PKP Cargo posiadało 162 lokomotywy ET41, a w 2009 roku liczba ta wyniosła 160.

Konstrukcja

Lokomotywa ET41 charakteryzuje się wzmocnioną ramą i wózkami, co pozwala na prowadzenie ciężkich pociągów towarowych o masie do 4000 ton z prędkością 70 km/h. Istnieją teoretyczne możliwości ciągnięcia pociągów o masie do 5000 ton.

Modernizacje

W 2016 roku PKP Cargo podjęło decyzję o przeprowadzeniu głównych napraw lokomotyw połączonych z modernizacją. Udoskonalono część elektryczną, instalację elektryczną, układy pneumatyczne, wózki oraz silniki trakcyjne. Dodatkowo zmodernizowano kabinę maszynisty, co wpłynęło na zmniejszenie poziomu hałasu wewnątrz.

„`