„`html
ET41 – Lokomotywa Elektryczna
ET41, znana również jako „Jaminek”, to dwuczłonowa lokomotywa elektryczna towarowa produkowana w latach 1977–1983 przez zakłady HCP w Poznaniu. W sumie wyprodukowano 200 sztuk tego modelu.
Specyfikacja Techniczna
- Układ osi: Bo’Bo’+Bo’Bo’
- Masa służbowa: 167 ton
- Długość: 31 860 mm
- Szerokość: 3038 mm
- Wysokość: 4343 mm
- Średnica kół: 1250 mm
- Trakcja: elektryczna (napięcie zasilania 3 kV, prąd stały)
- Moc ciągła: 4000 kW
- Maksymalna prędkość eksploatacyjna: 125 km/h (pociągi pasażerskie) oraz 70 km/h (pociągi towarowe)
- Siła pociągowa: 560 kN
- Nacisk osi: 20,87 t
- System hamulca: Oerlikon
Eksploatacja i Historia
Lokomotywa ET41 została opracowana na bazie konstrukcji elektrowozu EU07, z myślą o prowadzeniu ciężkich pociągów towarowych. Po zakończeniu produkcji ET41, w 1983 roku rozpoczęto wytwarzanie lokomotyw EU07, bazując na wcześniejszych rozwiązaniach. W 2001 roku PKP Cargo posiadało 162 lokomotywy ET41, a w 2009 roku liczba ta wyniosła 160.
Konstrukcja
Lokomotywa ET41 charakteryzuje się wzmocnioną ramą i wózkami, co pozwala na prowadzenie ciężkich pociągów towarowych o masie do 4000 ton z prędkością 70 km/h. Istnieją teoretyczne możliwości ciągnięcia pociągów o masie do 5000 ton.
Modernizacje
W 2016 roku PKP Cargo podjęło decyzję o przeprowadzeniu głównych napraw lokomotyw połączonych z modernizacją. Udoskonalono część elektryczną, instalację elektryczną, układy pneumatyczne, wózki oraz silniki trakcyjne. Dodatkowo zmodernizowano kabinę maszynisty, co wpłynęło na zmniejszenie poziomu hałasu wewnątrz.
„`