HCP 115N – Prototypowy Tramwaj
HCP 115N, znany również jako glizda, to pierwszy polski prototypowy tramwaj częściowo niskopodłogowy, wyprodukowany przez zakłady H. Cegielski w Poznaniu. Powstał w 1995 roku na bazie wagonów Konstal 105N i był eksploatowany do 2006, po czym zezłomowany w 2011.
Geneza
W latach 90. XX wieku, w związku z budową Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, pojawiła się potrzeba zakupu nowego taboru o dużej pojemności. Z uwagi na ograniczenia budżetowe oraz brak odpowiednich pojazdów na rynku krajowym, podjęto decyzję o budowie tramwaju nowego typu.
Produkcja i Premiera
W 1994 roku zakłady HCP odkupiły od MPK Poznań wagony typu 105N, a w 1995 roku ukończono budowę tramwaju 115N, który został zaprezentowany na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Niestety, z powodu problemów z elektroniką, nie odbyły się jazdy pokazowe.
Upadek Projektu
W 1996 roku, mimo złożenia oferty na produkcję wagonów 115N, projekt nie został przyjęty przez MPK, które preferowało nowe pojazdy. Prototyp charakteryzował się dużą awaryjnością, co zniechęciło do seryjnej produkcji.
Konstrukcja
Tramwaj miał 3 człony, z czego dwa skrajne powstały w wyniku przebudowy wagonów 105N, a środkowy był niskopodłogowy. Wyposażony był w plastikowe drzwi oraz miejsca dostosowane do osób niepełnosprawnych. Wnętrze oferowało 34 miejsca siedzące oraz system informacji pasażerskiej.
Eksploatacja
Tramwaj został dostarczony do MPK Poznań 12 lipca 1995 roku i przydzielony do zajezdni Głogowska. Początkowo kursował na linii 6, a później również na innych trasach. W trakcie eksploatacji pojazd zmagał się z licznymi awariami, co skutkowało długimi przerwami w użytkowaniu.
W 2003 roku tramwaj został przekształcony na potrzeby akcji promocyjnej, a w 2006 roku z powodu dalszych problemów technicznych został wycofany z eksploatacji. Ostatecznie, 14 kwietnia 2010 roku, skreślono go z inwentarza MPK, a w sierpniu 2011 roku został zezłomowany.