Reklama
Dzisiaj jest 9 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Hatchback

Rodzaje nadwozi samochodowych

Nadwozia samochodowe można klasyfikować na różne typy, w tym hatchback, liftback oraz kombi. Każdy z tych typów ma swoje charakterystyczne cechy i zastosowania.

Reklama

Hatchback

Hatchback to typ nadwozia, który posiada dodatkowe tylne drzwi, umożliwiające dostęp do przestrzeni bagażowej oraz pasażerskiej. W tym modelu drugi rząd siedzeń zazwyczaj można składać, co pozwala na zwiększenie przestrzeni bagażowej. Istnieją zarówno 2-, jak i 3-bryłowe wersje hatchbacków.

  • Słupki nadwozia: Hatchbacki i kombi mają słupki A, B i C, a w kombi często występuje również słupek D.
  • Przestrzeń bagażowa: Kombi charakteryzuje się większą przestrzenią bagażową i prostą linią dachu, co zwiększa ładowność.

Granica między hatchbackiem a kombi wyznaczana jest przez kąt pomiędzy tylną krawędzią pojazdu a klapą bagażnika; w przypadku kombi kąt ten jest prosty.

Reklama

Liftback

Liftback to marketingowe określenie nadwozia hatchbacka, gdzie dostęp do bagażnika odbywa się w podobny sposób. Jednak pokrywa bagażnika liftbacka jest zazwyczaj dłuższa, a jej linia jest prowadzona pod mniejszym kątem.

Pierwsze konstrukcje

Pierwsze samochody z nadwoziem typu hatchback zaczęły pojawiać się w latach 30. XX wieku. Citroën Traction Avant Commerciale z 1938 roku miał dzieloną pokrywę bagażnika, a DeSoto Suburban z 1946 roku łączył przedział bagażowy z pasażerskim dzięki składanym siedzeniom.

Rozkwit popularności

W 1961 roku Renault wprowadziło model R4, który spopularyzował hatchbacki w Europie. W kolejnych latach wiele marek, takich jak Fiat i Saab, wprowadziło własne modele z nadwoziem hatchback.

Ameryka Północna

W 1970 roku American Motors Corporation (AMC) wprowadziło model Gremlin, pierwszy amerykański hatchback. Wkrótce pojawiły się kolejne modele, takie jak Dodge Omni i Plymouth Horizon, które przyczyniły się do popularyzacji nadwozia hatchback w USA.

Hatchbacki, liftbacki i kombi to różne podejścia do konstrukcji nadwozia, które zyskały znaczną popularność zarówno w Europie, jak i w Ameryce Północnej, odpowiadając na potrzeby kierowców poszukujących funkcjonalnych rozwiązań w samochodach osobowych.

Reklama
Reklama