Rodzaje nadwozi samochodowych
Nadwozia samochodowe można klasyfikować na różne typy, w tym hatchback, liftback oraz kombi. Każdy z tych typów ma swoje charakterystyczne cechy i zastosowania.
Hatchback
Hatchback to typ nadwozia, który posiada dodatkowe tylne drzwi, umożliwiające dostęp do przestrzeni bagażowej oraz pasażerskiej. W tym modelu drugi rząd siedzeń zazwyczaj można składać, co pozwala na zwiększenie przestrzeni bagażowej. Istnieją zarówno 2-, jak i 3-bryłowe wersje hatchbacków.
- Słupki nadwozia: Hatchbacki i kombi mają słupki A, B i C, a w kombi często występuje również słupek D.
- Przestrzeń bagażowa: Kombi charakteryzuje się większą przestrzenią bagażową i prostą linią dachu, co zwiększa ładowność.
Granica między hatchbackiem a kombi wyznaczana jest przez kąt pomiędzy tylną krawędzią pojazdu a klapą bagażnika; w przypadku kombi kąt ten jest prosty.
Liftback
Liftback to marketingowe określenie nadwozia hatchbacka, gdzie dostęp do bagażnika odbywa się w podobny sposób. Jednak pokrywa bagażnika liftbacka jest zazwyczaj dłuższa, a jej linia jest prowadzona pod mniejszym kątem.
Pierwsze konstrukcje
Pierwsze samochody z nadwoziem typu hatchback zaczęły pojawiać się w latach 30. XX wieku. Citroën Traction Avant Commerciale z 1938 roku miał dzieloną pokrywę bagażnika, a DeSoto Suburban z 1946 roku łączył przedział bagażowy z pasażerskim dzięki składanym siedzeniom.
Rozkwit popularności
W 1961 roku Renault wprowadziło model R4, który spopularyzował hatchbacki w Europie. W kolejnych latach wiele marek, takich jak Fiat i Saab, wprowadziło własne modele z nadwoziem hatchback.
Ameryka Północna
W 1970 roku American Motors Corporation (AMC) wprowadziło model Gremlin, pierwszy amerykański hatchback. Wkrótce pojawiły się kolejne modele, takie jak Dodge Omni i Plymouth Horizon, które przyczyniły się do popularyzacji nadwozia hatchback w USA.
Hatchbacki, liftbacki i kombi to różne podejścia do konstrukcji nadwozia, które zyskały znaczną popularność zarówno w Europie, jak i w Ameryce Północnej, odpowiadając na potrzeby kierowców poszukujących funkcjonalnych rozwiązań w samochodach osobowych.