Handley Page Halifax
Handley Page Halifax to brytyjski czterosilnikowy bombowiec strategiczny, który był używany w czasie II wojny światowej. Jego pierwszy lot miał miejsce 25 października 1940 roku, a produkcja trwała od 1940 do 1946 roku. Halifax był kluczowym bombowcem nocnym w brytyjskich Królewskich Siłach Powietrznych (RAF) do 1942 roku, kiedy to ustąpił miejsca Avro Lancaster. Mimo to, Halifax pozostał w użyciu w różnych rolach, takich jak transport, patrole morskie, oraz działania specjalne.
Rozwój
Halifax powstał na podstawie specyfikacji nr P.13/36 wydanej przez Ministerstwo Lotnictwa w 1936 roku. W pierwotnym założeniu miał być dwusilnikowym bombowcem, ale ostatecznie skonstruowano czterosilnikowy model. Po kilku modyfikacjach i testach, pierwszy prototyp oblatano w 1939 roku. Wprowadzono różne wersje, które różniły się silnikami oraz przeznaczeniem.
Wersje
Halifax był produkowany w wielu wersjach, głównie bombowych (B), desantowych (A), patrolowych (GR) oraz transportowych (C). Najliczniejszą wersją była B Mk.III, która wprowadziła silniki gwiazdowe Bristol Hercules XVI. Łącznie zbudowano 6176 egzemplarzy różnych wersji.
Użycie
Halifaksy weszły do służby w RAF i brały udział w licznych nalotach na Niemcy, w tym w operacji Gomora. W 1943 roku zrzuciły 37 500 ton bomb, a ich liczba w nalotach wzrastała z każdym rokiem. Samoloty były także używane w operacjach specjalnych, w tym w zrzutach dla ruchu oporu.
Cechy pilotażowe
Halifax miał dobre charakterystyki pilotażowe, ale starsze wersje miały problemy z manewrowością przy niskich prędkościach. Wprowadzenie większych stateczników w wersji Mk.V poprawiło te cechy. Samolot był również wrażliwy na boczny wiatr podczas lądowania.
Opis techniczny
Halifax był średniopłatem o całkowicie metalowej konstrukcji. Załoga składała się z siedmiu osób, a samolot był wyposażony w różne systemy uzbrojenia, w tym karabiny maszynowe i bomby. Maksymalne obciążenie bombowe wynosiło do 6577 kg.
Uzbrojenie i napęd
Uzbrojenie ofensywne składało się z bomb przenoszonych w komorze bombowej, a uzbrojenie obronne obejmowało karabiny maszynowe. Napęd stanowiły cztery silniki Rolls-Royce Merlin lub Bristol Hercules, co pozwalało na osiągnięcie maksymalnej prędkości wynoszącej do 454 km/h.
Dane techniczne
- Długość: 21,82 m
- Rozpiętość: 30,12/31,75 m
- Wysokość: 6,32 m
- Pułap operacyjny: 7315 m
- Zasięg: 2656 km
Handley Page Halifax pozostaje jednym z kluczowych bombowców II wojny światowej, z bogatą historią operacyjną i różnorodnymi zastosowaniami, które znacząco wpłynęły na przebieg działań wojennych.