Dzisiaj jest 25 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Handley Page Halifax

Chcę dodać własny artykuł

Handley Page Halifax

Handley Page Halifax to brytyjski czterosilnikowy bombowiec strategiczny, który był używany w czasie II wojny światowej. Jego pierwszy lot miał miejsce 25 października 1940 roku, a produkcja trwała od 1940 do 1946 roku. Halifax był kluczowym bombowcem nocnym w brytyjskich Królewskich Siłach Powietrznych (RAF) do 1942 roku, kiedy to ustąpił miejsca Avro Lancaster. Mimo to, Halifax pozostał w użyciu w różnych rolach, takich jak transport, patrole morskie, oraz działania specjalne.

Rozwój

Halifax powstał na podstawie specyfikacji nr P.13/36 wydanej przez Ministerstwo Lotnictwa w 1936 roku. W pierwotnym założeniu miał być dwusilnikowym bombowcem, ale ostatecznie skonstruowano czterosilnikowy model. Po kilku modyfikacjach i testach, pierwszy prototyp oblatano w 1939 roku. Wprowadzono różne wersje, które różniły się silnikami oraz przeznaczeniem.

Wersje

Halifax był produkowany w wielu wersjach, głównie bombowych (B), desantowych (A), patrolowych (GR) oraz transportowych (C). Najliczniejszą wersją była B Mk.III, która wprowadziła silniki gwiazdowe Bristol Hercules XVI. Łącznie zbudowano 6176 egzemplarzy różnych wersji.

Użycie

Halifaksy weszły do służby w RAF i brały udział w licznych nalotach na Niemcy, w tym w operacji Gomora. W 1943 roku zrzuciły 37 500 ton bomb, a ich liczba w nalotach wzrastała z każdym rokiem. Samoloty były także używane w operacjach specjalnych, w tym w zrzutach dla ruchu oporu.

Cechy pilotażowe

Halifax miał dobre charakterystyki pilotażowe, ale starsze wersje miały problemy z manewrowością przy niskich prędkościach. Wprowadzenie większych stateczników w wersji Mk.V poprawiło te cechy. Samolot był również wrażliwy na boczny wiatr podczas lądowania.

Opis techniczny

Halifax był średniopłatem o całkowicie metalowej konstrukcji. Załoga składała się z siedmiu osób, a samolot był wyposażony w różne systemy uzbrojenia, w tym karabiny maszynowe i bomby. Maksymalne obciążenie bombowe wynosiło do 6577 kg.

Uzbrojenie i napęd

Uzbrojenie ofensywne składało się z bomb przenoszonych w komorze bombowej, a uzbrojenie obronne obejmowało karabiny maszynowe. Napęd stanowiły cztery silniki Rolls-Royce Merlin lub Bristol Hercules, co pozwalało na osiągnięcie maksymalnej prędkości wynoszącej do 454 km/h.

Dane techniczne

  • Długość: 21,82 m
  • Rozpiętość: 30,12/31,75 m
  • Wysokość: 6,32 m
  • Pułap operacyjny: 7315 m
  • Zasięg: 2656 km

Handley Page Halifax pozostaje jednym z kluczowych bombowców II wojny światowej, z bogatą historią operacyjną i różnorodnymi zastosowaniami, które znacząco wpłynęły na przebieg działań wojennych.