Hallotron – Wprowadzenie
Hallotron, znany również jako halotron lub czujnik Halla, jest sensorem pola magnetycznego i prądu, który wykorzystuje zjawisko Halla. Zjawisko to polega na wpływie pola magnetycznego na właściwości półprzewodników. Hallotron ma zazwyczaj kształt prostopadłościanu z czterema elektrodami: dwiema prądowymi oraz dwiema napięciowymi, umieszczonymi na długości płytki.
Budowa Hallotronu
Hallotron składa się z prostopadłościennej płytki, na której umieszczone są cztery elektrody:
- Elektrody prądowe – dostarczają prąd z zewnętrznego źródła.
- Elektrody napięciowe – służą do pomiaru różnicy potencjałów, która jest miarą natężenia pola magnetycznego.
Hallotrony produkowane są w dwóch klasach, co wpływa na ich zastosowanie.
Zastosowanie w Przemysle Motoryzacyjnym
Czujniki hallotronowe mają szerokie zastosowanie w motoryzacji, w tym:
- Czujniki położenia wału korbowego i wału rozrządu.
- Pomiar prędkości obrotowej kół w układach ABS, umożliwiający pomiar od zera obrotów.
- Wsparcie w sterowaniu automatycznymi skrzyniami biegów (TCM).
- Pomiar kąta otwarcia przepustnicy i położenia pedału gazu.
- Regulacja położenia reflektorów oraz pomiar kąta obrotu kierownicy.
Czujnik Halla może być również wykorzystywany w bezstykowym sterowaniu zapłonem, gdzie zmiany w polu magnetycznym generują impulsy napięciowe.
Podsumowanie
Hallotrony odgrywają kluczową rolę w nowoczesnych systemach motoryzacyjnych, poprawiając precyzję pomiarów i efektywność działania pojazdów. Dzięki swojej konstrukcji i działaniu, są niezastąpione w wielu aplikacjach związanych z kontrolą i regulacją parametrów pracy silników oraz układów napędowych.
Bibliografia
- W. Giriat, J. Raułuszkiewicz, Hallotrony. Zastosowanie zjawiska Halla w praktyce, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1961.