Reklama
Dzisiaj jest 9 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Habilitacja

Habilitacja

Habilitacja to uprawnienie, różniące się w zależności od kraju, które pozwala na:

Reklama
  • samodzielne nauczanie na uczelni w określonej dziedzinie, często jako profesor
  • promowanie doktorów
  • recenzowanie rozpraw w postępowaniach o nadanie stopni naukowych

Habilitacja w Polsce

W Polsce habilitacja jest najwyższym stopniem naukowym przed uzyskaniem tytułu profesora. Procedura habilitacyjna różni się w zależności od okresu, w którym została wszczęta, na co mają wpływ zmiany w przepisach prawnych.

Stara procedura (do 30 września 2013)

W ramach tej procedury osoba ubiegająca się o habilitację musiała posiadać stopień doktora oraz znaczący dorobek naukowy. Proces obejmował:

Reklama
  • wszczęcie przewodu habilitacyjnego
  • wyznaczenie recenzentów
  • kolokwium habilitacyjne
  • wykład habilitacyjny
  • decyzję o nadaniu stopnia

Nowa procedura (od 1 października 2011)

Nowa procedura obowiązuje od 1 października 2013 roku. Osoba ubiegająca się o habilitację musi posiadać osiągnięcia naukowe po uzyskaniu doktoratu. Proces obejmuje:

  • wszczęcie postępowania habilitacyjnego
  • powołanie komisji habilitacyjnej
  • opiniowanie osiągnięć
  • uchwała o nadaniu lub odmowie nadania stopnia

Habilitacja w ujęciu historycznym

Habilitacja ma swoje korzenie w pruskich uniwersytetach XVII-XVIII wieku, gdzie umożliwiała samodzielne nauczanie bez prawa do katedry. W Polsce do II wojny światowej tytuł docenta był efektem habilitacji, a po wojnie wprowadzono system radziecki, który zmodyfikował zasady nadawania stopni naukowych.

Habilitacja w innych krajach

W krajach takich jak Niemcy, Austria, Czechy, czy Szwajcaria, habilitacja jest obecna, natomiast w modelu anglosaskim nie ma takiego stopnia. W USA najwyższym stopniem jest doktorat, a stanowiska akademickie są przyznawane na czas. W Austrii habilitacja jest czwartym etapem kształcenia po doktoracie.

Kontrowersje wokół habilitacji

Habilitacja budzi kontrowersje wśród naukowców. Krytycy wskazują na niespójność z systemami anglosaskimi, a także na problemy z przejrzystością i dostępnością procesu habilitacyjnego. W Polsce 14% naukowców habilituje się przed 40. rokiem życia, co rodzi pytania o aktualność tego systemu.

Reformy propozycji zniesienia habilitacji były dyskutowane, jednak dotychczas nie wprowadzono istotnych zmian w tym zakresie, choć pojawiają się postulaty o fakultatywność habilitacji.

Reklama
Reklama