Grumman Aerospace Corporation
Grumman Aerospace Corporation, założona 5 grudnia 1929 roku przez Leroya Grummana i Jake’a Swirbula, rozpoczęła działalność 2 stycznia 1930 roku. W szczytowym okresie zatrudniała 25 000 pracowników i była odpowiedzialna za wiele kluczowych amerykańskich konstrukcji lotniczych i kosmicznych, takich jak F6F Hellcat, TBF Avenger, F-14 Tomcat oraz lądowniki księżycowe programu Apollo. Przedsiębiorstwo, z siedzibą w Bethpage na Long Island, zakończyło działalność w 1994 roku, kiedy zostało przejęte przez Northrop Corporation, tworząc koncern Northrop Grumman.
Historia
W latach 20. XX wieku Leroy Grumman i jego współpracownicy pracowali w Loening Aircraft Engineering Corporation. Po połączeniu tej firmy z Keystone Aircraft Corporation, postanowili założyć własne przedsiębiorstwo – Grumman Aircraft Engineering Corporation. Początkowy kapitał wyniósł 64 325 dolarów.
Pierwszym odrzutowcem Grummana był Panther, który wszedł do służby w 1949 roku. Firma zyskała uznanie jako główny dostawca modułu księżycowego dla programu Apollo, z kontraktem zawartym 7 listopada 1962 roku. Po zakończeniu programu Apollo, Grumman skoncentrował się na projektach kosmicznych, jednak nie udało mu się zdobyć kontraktu na nowy statek kosmiczny, który ostatecznie zrealizowała firma Rockwell International.
W 1969 roku nastąpiła zmiana nazwy na Grumman Aerospace Corporation, a w 1978 roku sprzedano oddział Grumman-American Division do Gulfstream Aerospace Corporation. Zmiany w sektorze obronnym po zakończeniu zimnej wojny doprowadziły do połączenia z Northrop Corporation w 1994 roku, tworząc Northrop Grumman.
Samoloty Grumman
Grumman był odpowiedzialny za wiele znanych modeli samolotów, które obejmowały:
- Myśliwce: F4F Wildcat, F6F Hellcat, F-14 Tomcat
- Samoloty szturmowe: A-6 Intruder
- Bomby: TBF Avenger
- Wodnosamoloty: G-21 Goose, HU-16 Albatross
- Pojazdy kosmiczne: Apollo Lunar Module
- Cywilne: Gulfstream I, Gulfstream II
Podsumowanie
Grumman Aerospace Corporation odegrała kluczową rolę w amerykańskim przemyśle lotniczym i kosmicznym, wprowadzając innowacyjne konstrukcje i zdobywając uznanie zarówno w sektorze wojskowym, jak i cywilnym. Jej historia to przykład dynamicznego rozwoju i adaptacji w zmieniającym się środowisku technologicznym i politycznym.