Grand Prix Japonii
Grand Prix Japonii to wyścig Formuły 1, który po raz pierwszy zorganizowano w 1976 roku na torze Fuji International Speedway. W latach 1987–2019 odbywał się głównie na torze Suzuka International Racing Course, z wyjątkiem sezonów 2007-2008, gdy powrócono na Fuji. Wyścig ten często kończy sezon Formuły 1 i jest znany z emocjonujących rozstrzygnięć oraz kontrowersji.
Historia
Inauguracyjne Grand Prix w 1976 roku przyciągnęło uwagę dzięki rywalizacji Jamesa Hunta i Nikiego Laudy. W deszczowych warunkach Lauda wycofał się, co umożliwiło Huntowi zdobycie tytułu mistrza świata. Po dekadzie przerwy, w 1987 roku, wyścig powrócił na tor Suzuka, który jest jedynym w kalendarzu Formuły 1 w kształcie „ósemki”. Na tym torze miały miejsce kolejne kluczowe rozstrzygnięcia mistrzostw, w tym zacięte pojedynki między Ayrtonem Senną a Alainem Prostem.
Na początku XXI wieku rywalizacja o tytuł skupiła się na Michaelu Schumacherze i Miką Häkkinenie, a Grand Prix w 2000 roku przyniosło Schumacherowi trzeci tytuł. W 2014 roku miała miejsce tragiczna sytuacja, kiedy Jules Bianchi wpadł w poślizg i uderzył w dźwig, co doprowadziło do jego śmierci w 2015 roku. W 2020 roku wyścig został odwołany z powodu pandemii COVID-19.
Tory
Grand Prix Japonii odbywało się na dwóch torach:
- Fuji International Speedway (1976–1977, 2007–2008)
- Suzuka International Racing Course (1987–2006, 2009–2019)
Zwycięzcy Grand Prix Japonii
Liczba zwycięstw (kierowcy):
- 6 – Michael Schumacher
- 5 – Lewis Hamilton
- 4 – Sebastian Vettel
- 3 – Max Verstappen
- 2 – Gerhard Berger, Ayrton Senna, Damon Hill, Mika Häkkinen, Fernando Alonso
- 1 – Mario Andretti, James Hunt, Nelson Piquet, Kimi Räikkönen, inne
Liczba zwycięstw (producenci podwozi):
- 9 – McLaren
- 7 – Ferrari, Red Bull
- 6 – Mercedes
- 3 – Benetton, Williams
- 2 – Renault
- 1 – Lotus
Liczba zwycięstw (producenci silników):
- 11 – Mercedes
- 10 – Renault
- 7 – Ferrari
- 5 – Ford
- 2 – Honda, Honda RBPT
- 1 – RBPT