Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Grafika dwuipółwymiarowa

Grafika 2,5D

Grafika 2,5D, znana również jako grafika dwuipółwymiarowa lub pseudo-3D, to systemy generujące wizualizacje, które stawiają na złudzenie trójwymiarowości. Wykorzystują zasady rzutu izometrycznego oraz operują zestawami dwuwymiarowych obiektów ruchomych. Przykłady zastosowania grafiki 2,5D można znaleźć w grach takich jak SimCity 3000 oraz w Mapach Google.

Reklama

Rzut aksonometryczny i skośny

W projekcji aksonometrycznej i skośnej punkty widzenia są obrócone w celu ukazania różnych aspektów otoczenia, co tworzy efekt trójwymiarowy. Obiekt jest przedstawiany jako nachylony, co skutkuje skróceniem osi:

  • Linie prostopadłe do płaszczyzny stają się punktami,
  • Linie równoległe mają rzeczywistą długość,
  • Linie skośne są skrócone.

Te rodzaje rzutowania są popularne w grach wideo 2D, zwłaszcza w tytułach na konsole 16-bitowe oraz w grach strategicznych i RPG. Łączą one widoczność z mobilnością widoku odgórnego oraz rozpoznawalność w widoku bocznym, co pozwala graczom dostrzegać świat gry z różnych perspektyw.

Reklama

Rodzaje rzutu aksonometrycznego

Wyróżnia się trzy główne typy rzutu aksonometrycznego:

  • Izometryczny – wszystkie osie stykają się pod kątem 120°.
  • Dimetryczny – stosunek pikseli 2:1, często stosowany w grach wideo.
  • Trimetryczny – pojedynczy widok lub tylko dwa boki.

Rzut skośny pokazuje wszystkie osie jako nieskrócone, z zachowaniem kątów prostych. Przykłady gier w rzucie ukośnym to Ultima VII oraz Paperboy, a w rzucie aksonometrycznym to SimCity 2000, Baldur’s Gate i Diablo.

Techniki filmowe i animacyjne

Termin grafika 2,5D odnosi się również do efektów animacyjnych w wideoklipach i czołówkach filmów. Przykładami są: film „The Kid Stays in the Picture” oraz teledyski „Down” Liz Phair i „A Special Tree” w reżyserii Giorgio Morodera. Techniki te polegają na warstwowaniu i animowaniu dwuwymiarowych obrazów w przestrzeni trójwymiarowej.

Reklama
Reklama