Gra Fabularna (RPG)
Gra fabularna, znana jako RPG (z ang. role-playing game), to towarzyska gra oparta na narracji, w której uczestnicy wcielają się w fikcyjne postacie. Akcja toczy się w wyimaginowanym świecie, a celem gry jest realizacja zaplanowanego scenariusza oraz osiągnięcie określonych celów, zgodnie z ustalonymi regułami, zwanymi mechaniką gry. Oprócz tradycyjnych gier papierowych, istnieją także ich elektroniczne wersje.
Wstęp
W RPG uczestnicy imituje teatr improwizacji, gdzie mistrz gry pełni rolę narratora i reżysera, a gracze są aktorami pierwszoplanowymi, reagującymi na sytuacje przedstawiane przez mistrza. Sesje gry odbywają się w odpowiednich pomieszczeniach, głównie opierając się na słownych opisach, wspomaganych czasem muzyką lub planszami. Mistrz gry decyduje o skutkach działań postaci graczy, a stopień immersji jest kwestią umowną.
System RPG
System RPG to połączenie opisu świata z mechaniką gry, zawarte w podręcznikach. Opisuje różne aspekty fikcyjnego świata, takie jak geografia, historia, religia czy prawa fizyki. Mistrzowie gry mogą modyfikować te systemy, tworząc autorskie wersje, a niektóre gry ograniczają opis świata, zachęcając graczy do jego współtworzenia.
Konwencje
- Fantasy
- Science fiction
- Cyberpunk
- Horror
- Historyczne
- Realistyczne
Podręczniki i Scenariusze
Podręczniki zawierają zasady i opisy, z którymi powinni zapoznać się zarówno gracze, jak i mistrz gry. Na ich podstawie mistrz opracowuje scenariusze, które definiują miejsce, czas oraz cele gry. Rozbudowane scenariusze mogą być wydawane jako dodatki.
Realizacja Gry
Realizacja gry rozpoczyna się od rozdania graczom kart postaci i wprowadzenia do scenariusza. Akcja jest koordynowana przez mistrza gry i kończy się podsumowaniem historii.
Mechanika
Mechanika gry określa wpływ różnych czynników na akcje postaci, wykorzystując zestawy wzorów matematycznych. Parametry postaci, takie jak siła czy inteligencja, mogą się zmieniać w trakcie rozgrywki, a gracze spisują swoje cechy na kartach postaci.
Narracja
Narracja w RPG oznacza opis sytuacji z perspektywy postaci. Zarówno gracze, jak i mistrz gry odgrywają swoje role, co pozwala na dynamiczną wymianę informacji.
Kości
W wielu grach fabularnych używa się kości do określania wyników akcji. Różne rodzaje kostek (4-, 6-, 8-, 10-, 12-, 20-ścienne) wprowadzają element losowości, chociaż niektóre gry mogą opierać się wyłącznie na decyzjach mistrza gry, eliminując losowość.