Galeon Golden Hind
Golden Hind, znany również jako Złota Łania, był flagowym okrętem Francisa Drake’a podczas jego podróży dookoła świata. Z pięciu jednostek, które wzięły udział w tej wyprawie, był największy i jedyny, który powrócił cało do Anglii. Okręt został wodowany w 1576 roku w Plymouth.
Podróż i zmiana nazwy
Początkowo okręt nosił nazwę „Pelican”, jednak w 1577 roku, w trakcie wyprawy, zmieniono ją na Golden Hind, na cześć Sir Christophera Hattona, polityka i sponsora Drake’a, który miał złotą łanię w swoim herbie. Po powrocie z wyprawy w 1581 roku, Drake został pasowany na rycerza przez królową Elżbietę, a ceremonia odbyła się na pokładzie okrętu w porcie Deptford. Golden Hind pozostał w tym porcie przez osiemdziesiąt lat, a jego kadłub ostatecznie uległ zniszczeniu za panowania króla Karola II. Z części oryginalnego dębowego poszycia wykonano pamiątkowe fotele dla Biblioteki Bodleiana w Oxfordzie.
Dane szczegółowe
- Maszty: 3
- Kadłub: drewniany
- Długość: 70 stóp (21,3 m)
- Szerokość: 19 stóp (5,8 m)
- Zanurzenie: 9 stóp (2,7 m)
- Załoga: 80-85 osób
- Uzbrojenie: 18 armat
- Ładowność: około 150 ton
Współczesne repliki
W 1973 roku wodowano pierwszą współczesną replikę Golden Hind, która przebyła ponad 250 000 km i odbyła podróż dookoła świata. Okręt ten wystąpił w trzech filmach: Załoga kapitana Lyncha, Szogun oraz Drake’s Venture. Od lat 90. replika ta znajduje się w Londynie, na nabrzeżu St Mary Overie, przekształcona w muzeum historii żeglarstwa elżbietańskiego. Druga replika została osadzona w porcie Brixham w Devon w 1963 roku.