Gokart – podstawowe informacje
Gokart, znany również jako kart, to mały, czterokołowy pojazd silnikowy, przeznaczony głównie do wyścigów na torach kartingowych. Jest pozbawiony mechanizmu różnicowego, co powoduje, że koła napędowe obracają się z tą samą prędkością, nawet na zakrętach.
Budowa i mechanika
Napęd w gokartach przenoszony jest za pomocą:
- przekładni łańcuchowej,
- skrzyń biegów z kołami zębatymi.
Gokarty mają sztywną oś podpartą na dwóch lub trzech łożyskach kulkowych. Do kierowania służą drążki kierownicze oraz kolumna z krzywką. W nowoczesnych gokartach stosuje się elementy nadwozia, takie jak osłona-spoiler przedni, osłona kolumny kierowniczej oraz osłony boczne.
Wymagania dla zawodników
Zawodnicy kartingowi muszą stosować odpowiedni ubiór, który obejmuje:
- buty sięgające za kostkę,
- kombinezon z materiału odpornego na rozerwanie i homologowanego,
- rękawiczki zapewniające pewny chwyt kierownicy,
- kask z homologacją,
- kamizelkę chroniącą żebra przed obiciami i złamaniami.
Ze względu na dużą siłę nacisku na żebra podczas zakrętów, odpowiednia ochrona jest niezbędna.
Silniki i osiągi
Silniki gokartów mają zazwyczaj pojemność od 60 do 125 cm³. Zawodowe gokarty mogą osiągać prędkość do 190 km/h, podczas gdy gokarty halowe osiągają prędkości do 80 km/h. Pojemność silnika w zawodach nie przekracza 125 cm³.
Popularność kartingu
Karting jest szczególnie popularny we Włoszech, gdzie mieści się firma Tony Kart, znana z produkcji podwozi gokartów.
Gokart może również odnosić się do pojazdu trzy- lub czterokołowego, napędzanego siłą mięśni ludzkich.