Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Godzilla (film 1954)

Gojira (1954)

„Gojira” to japoński film kaijū, który miał swoją premierę 27 października 1954 roku w Nagoi. Reżyserią zajął się Ishirō Honda, a film wyprodukowała wytwórnia Tōhō. Jest uznawany za początek gatunku filmów o potworach, wprowadzając termin „kaijū-eiga”. Film odniósł ogromny sukces, zyskując 152,14 miliona ¥ przy budżecie wynoszącym 64 miliony ¥.

Reklama

Fabuła

Film opowiada historię ataku potwora Godzilli na japońską wyspę Ōto oraz późniejsze wydarzenia w Tokio. Po serii tragicznych wypadków, mieszkańcy wyspy zaczynają obwiniać Godzillę, który według legendy jest bogiem morza. Zespół naukowców, na czele z paleontologiem Kyōhei Yamane, postanawia zbadać zjawisko. W miarę jak Godzilla sieje zniszczenie, pojawia się moralny dylemat dotyczący jego unicestwienia.

Obsada

  • Momoko Kōchi – Emiko Yamane
  • Takashi Shimura – dr Kyohei Yamane
  • Akihiko Hirata – dr Daisuke Serizawa
  • Akira Takarada – Hideto Ogata

Analiza filmu

„Gojira” jest często interpretowany jako alegoria bomb atomowych oraz skutków testów nuklearnych. Film ukazuje ludzkie cierpienie i moralne dylematy związane z nauką oraz bronią masowego rażenia. Reżyser Ishirō Honda, który wcześniej pracował z Kurosawą, nadał filmowi poważny ton, kontrastujący z późniejszymi, bardziej humorystycznymi produkcjami kaijū.

Reklama

Wersja amerykańska

W 1956 roku film został zredagowany na rynek amerykański, otrzymując tytuł „Godzilla: King of the Monsters!”. Zmiana polegała na dodaniu scen z amerykańskim reporterem i skróceniu filmu o 16 minut. Mimo amerykanizacji, film zachował swoje pierwotne przesłanie antynuklearne.

Pozostałe informacje

  • Inspiracją do stworzenia Godzilli były wydarzenia związane z testami nuklearnymi w Japonii.
  • Efekty specjalne stworzył Eiji Tsuburaya, który początkowo chciał, aby Godzilla była ośmiornicą.
  • Film zyskał popularność, stając się pierwszym filmem science fiction dystrybuowanym w krajach socjalistycznych.

Przypisy

„Gojira” pozostaje ważnym elementem kultury japońskiej i światowego kina, będąc symbolem postępu i zagrożeń związanych z technologią.

Linki zewnętrzne

Kaijū World – strona poświęcona Godzilli oraz filmom kaijū i tokusatsu.

Reklama
Reklama