Go-honzon w Buddyzmie Nichirena
W buddyzmie japońskim, pojęcie go-honzon odnosi się do głównego przedmiotu kultu, zazwyczaj wizerunku Buddy lub bosatsu, umieszczonego w głównym pawilonie świątyni. Słowo to składa się z dwóch elementów: honzon, co oznacza „zasadniczy wizerunek” lub „obiekt adoracji”, oraz przedrostka go-, który wyraża szacunek i uznanie.
Znaczenie słowa
Termin go-honzon można rozłożyć na:
- honzon – „zasadniczy wizerunek”, obiekt czci;
- go- – przedrostek honoryfikatywny, oznaczający szacunek.
Wiszące zwoje określane jako kakejiku go-honzon to formy mandali, które są napisane w kaligrafii.
Go-honzon Nichirena
W buddyzmie Nichirena, go-honzon odnosi się do kaligraficznej mandali, znanej jako moji-mandara, stworzona przez Nichiren (1222–1282). To do niej kierowane są modlitwy, a jej centralnym elementem jest inwokacja Namu Myōhō Renge Kyō.
Znaczenie inwokacji
Inwokacja Namu Myōhō Renge Kyō ma swoje korzenie w sanskrycie i można ją zinterpretować następująco:
- Namu – chwała, oddanie;
- Myō – tajemnica, cudowność;
- Hō – prawo, doktryna;
- Ren – lotos;
- Kyō – sutra.
Go-honzon pełni kluczową rolę w praktykach buddyzmu Nichirena, będąc centralnym punktem kultu i modlitwy.
Kategoria
Buddyjska szkoła Nichiren