„`html
Gloster Meteor
Gloster Meteor to brytyjski myśliwiec odrzutowy, który powstał pod koniec II wojny światowej. Był to drugi na świecie myśliwiec odrzutowy oraz pierwszy używany przez aliantów. Meteor wszedł do służby w Royal Air Force w sierpniu 1944 roku, tuż po niemieckim Messerschmitcie Me 262. Różne wersje Meteora pozostawały w służbie przez wiele lat, w tym jako myśliwce nocne.
Rozwój konstrukcji
Prace nad Meteor rozpoczęły się po wybuchu II wojny światowej, kiedy Ministerstwo Lotnictwa zainteresowało się silnikami odrzutowymi Franka Whittle’a. Współpraca z projektantem George’em Carterem zaowocowała prototypem Gloster E.28/39, a następnie specyfikacją F.9/40 na dwusilnikowy myśliwiec odrzutowy.
Prototypy i Wersje Seryjne
Gloster zbudował kilka prototypów Meteora, w tym DG202, który oblatano 5 marca 1943 roku. Pierwszą wersją seryjną była F.Mk.1, zbudowano tylko 20 egzemplarzy. Kolejne wersje, jak F.Mk.3 i F.Mk.4, wprowadzały znaczące ulepszenia, w tym mocniejsze silniki Rolls-Royce Derwent.
- F.Mk.1: 20 egzemplarzy, oblot w 1944 roku.
- F.Mk.3: 210 egzemplarzy, oblot we wrześniu 1944 roku.
- F.Mk.4: Wprowadzenie silników Derwent V, produkcja na dużą skalę.
- F.Mk.8: Ostatnia wersja myśliwca dziennego, służyła do 1955 roku.
Służba
Meteory były używane przez RAF w czasie II wojny światowej, ale nie stoczyły walki z nieprzyjacielem. Po wojnie używane były m.in. w czasie wojny koreańskiej przez Królewskie Australijskie Siły Powietrzne, gdzie zestrzelono kilka radzieckich MiG-15.
Użytkownicy
- Argentyna – 100 samolotów F.4.
- Australia – 94 samoloty F.8.
- Holandia – największy zagraniczny użytkownik.
- Izrael – użycie bojowe podczas kryzysu sueskiego.
Dane techniczne
Gloster Meteor miał rozpiętość 13,11 m, długość 12,57 m oraz masę startową 6033 kg. W zależności od wersji, prędkość maksymalna wynosiła od 793 do 926 km/h, zasięg wynosił 2150 km, a uzbrojenie składało się z 4 działek kal. 20 mm.
Podsumowanie
Gloster Meteor był pionierskim samolotem odrzutowym, który odegrał istotną rolę w historii lotnictwa. Jego różnorodne wersje służyły w wielu krajach przez długie lata, a technologia rozwijana w jego konstrukcji miała wpływ na przyszłe samoloty myśliwskie.
„`