Reklama
Dzisiaj jest 9 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Georges Auric

Georges Auric (15 lutego 1899 – 23 lipca 1983) był francuskim kompozytorem i krytykiem muzycznym.

Reklama

Życiorys

Auric rozpoczął swoją edukację muzyczną w konserwatorium w Montpellier, a następnie kontynuował naukę w Konserwatorium Paryskim, gdzie uczył się kontrapunktu i fugi. W latach 1914-1916 był studentem Schola Cantorum de Paris pod okiem Vincenta d’Indy’ego oraz Léona de Saint-Réquiera.

Był najmłodszym członkiem Grupy Sześciu, z którą współpracował, a także przyjaźnił się z Siergiejem Diagilewem, dla którego stworzył kilka baletów. Auric pisał jako krytyk muzyczny do różnych czasopism, takich jak La Nouvelle Revue française i Paris-Soir. W 1954 roku objął stanowisko przewodniczącego Société des auteurs, compositeurs et éditeurs de musique, a w latach 1962-1968 był dyrektorem paryskiej Opery.

Reklama

Twórczość

Auric w swojej twórczości początkowo inspirował się kompozycjami Chabriera i Ravela, a później zauważalne stały się wpływy Satiego, Strawinskiego i Prokofjewa. Jako członek Grupy Sześciu tworzył muzykę charakteryzującą się wyrazistą melodyką i prostotą.

Do jego najważniejszych dzieł należą balety:

  • Les Fâcheux (1924)
  • Les Matelots (1925)
  • La Pastorale (1925)
  • Les enchantements d’Alcine (1929)
  • Phèdre (1950)

Auric komponował również cykle pieśni i utwory instrumentalne, takie jak Imaginées I-IV oraz Double-jeux I–III.

Jego najpopularniejsze utwory rozrywkowe obejmują Marsz skrzypiec oraz ścieżki dźwiękowe do filmów, takich jak:

  • Niech żyje wolność (1931)
  • Symfonia pastoralna (1946)
  • Moulin Rouge (1952)

Auric zmarł w 1983 roku w Paryżu i został pochowany na Cmentarzu Montparnasse.

Reklama
Reklama