Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych

Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (GIODO)

Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (GIODO) był organem odpowiedzialnym za ochronę danych osobowych w Polsce w latach 1997–2018. Działał na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. Z dniem 25 maja 2018 r. GIODO został zastąpiony przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych na mocy nowej ustawy z dnia 10 maja 2018 r.

Reklama

Zadania GIODO

Do głównych zadań GIODO należały:

  • Kontrola zgodności przetwarzania danych z przepisami prawa.
  • Wydawanie decyzji administracyjnych oraz rozpatrywanie skarg dotyczących ochrony danych.
  • Prowadzenie rejestru zbiorów danych.
  • Opiniowanie aktów prawnych związanych z ochroną danych osobowych.
  • Inicjowanie działań na rzecz doskonalenia ochrony danych osobowych.
  • Udział w międzynarodowych pracach dotyczących ochrony danych.

GIODO był powoływany przez Sejm RP na 4-letnią kadencję, podlegał jedynie przepisom ustawy i posiadał immunitet. Do pomocy miał Biuro GIODO z siedzibą w Warszawie. Co roku składał sprawozdanie ze swojej działalności w Sejmie.

Reklama

Likwidacja GIODO

10 maja 2018 roku Sejm RP uchwalił nową ustawę o ochronie danych osobowych, co doprowadziło do likwidacji GIODO.

Osoby pełniące funkcję GIODO

  • I kadencja (1998–2002) – Ewa Kulesza
  • II kadencja (2002–2006) – Ewa Kulesza
  • III kadencja (2006–2010) – Michał Serzycki
  • IV kadencja (2010–2014) – Wojciech Wiewiórowski
  • V kadencja (2014) – Wojciech Wiewiórowski
  • VI kadencja (2015–2018) – Edyta Bielak-Jomaa

Budżet i zatrudnienie GIODO

GIODO realizował swoje wydatki i dochody w ramach części 10 budżetu państwa. W 2017 roku wydatki wyniosły 20,15 mln zł, a dochody 0,02 mln zł. Przeciętne zatrudnienie w Biurze GIODO wynosiło 142 osoby, a średnie miesięczne wynagrodzenie brutto wynosiło 7050 zł. Na 2018 rok zaplanowano wydatki w wysokości 21,01 mln zł.

Reklama
Reklama