Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Gazolina (1897)

Gazolina – Historia i Specyfikacja

Gazolina to polski szkuner żaglowo-motorowy zakupiony w 1920 roku. Jego historia związana jest z międzynarodową załogą, która była znana z nietypowych pomysłów oraz pływania mimo ograniczonego budżetu armatora.

Reklama

Dane Techniczne

  • Typ: dwustutonowa lichtuga żeglugi bałtyckiej
  • Pojemność:
    • Brutto: 127 BRT
    • Netto: 101 NRT
  • Nośność: 220 DWT
  • Wymiary:
    • Długość między pionami: 31,3 m
    • Szerokość: 5,8 m
  • Ożaglowanie: gaflowe, dwa maszty składane, bukszpryt, dwa miecze boczne
  • Silnik: żarowy trzycylindrowy o mocy 50 KM, po przebudowie na motorowiec 150 KM
  • Armator: Polski Związek Przemysłowców Naftowych, inż. Stanisław Wirpsza

Kalendarium

  • 1897 – budowa w Sappemeer, Holandia jako Kosmopoliet
  • 1920 – przybycie do Gdańska, zakup przez rząd polski, przemianowanie na Rewa
  • 1921 – zakup przez Polski Związek Przemysłowców Naftowych, przemianowanie na Gazolina
  • 1924 – sprzedaż do Rygi, zmiana bandery na łotewską, przemianowanie na Sofija Marijo
  • Po 1924 – zmiana bandery na niemiecką, zdjęcie ożaglowania, przemianowanie na Schwalbe II
  • 1960 – wykazywany we flocie NRF, w firmie Peter von Horn w Hamburgu
  • 1965 – złomowanie w czerwcu

Załoga

Pierwsza załoga składała się z różnych narodowości:

  • Kapitan: Freiman (Łotysz)
  • Pierwszy sternik: Hipolit Klimontowicz (Polak)
  • Mechanik: Sprina (Łotysz)
  • Motorzysta: ? (Białorusin)
  • Marynarz: ? (Estończyk)
  • Drugi marynarz: Kozłowski (Polak)
  • Chłopiec okrętowy: ? (Ślązak)

Bibliografia

  • Jerzy Miciński: Trzy awarie, z serii Miniatury Morskie
  • Morze nr 10/89 – Jerzy Miciński „Gazolina”

Kategoria: Polskie statki, Lichtugi, Statki z XIX wieku

Reklama
Reklama
Reklama