Gazolina – Historia i Specyfikacja
Gazolina to polski szkuner żaglowo-motorowy zakupiony w 1920 roku. Jego historia związana jest z międzynarodową załogą, która była znana z nietypowych pomysłów oraz pływania mimo ograniczonego budżetu armatora.
Reklama
Dane Techniczne
- Typ: dwustutonowa lichtuga żeglugi bałtyckiej
- Pojemność:
- Brutto: 127 BRT
- Netto: 101 NRT
- Nośność: 220 DWT
- Wymiary:
- Długość między pionami: 31,3 m
- Szerokość: 5,8 m
- Ożaglowanie: gaflowe, dwa maszty składane, bukszpryt, dwa miecze boczne
- Silnik: żarowy trzycylindrowy o mocy 50 KM, po przebudowie na motorowiec 150 KM
- Armator: Polski Związek Przemysłowców Naftowych, inż. Stanisław Wirpsza
Kalendarium
- 1897 – budowa w Sappemeer, Holandia jako Kosmopoliet
- 1920 – przybycie do Gdańska, zakup przez rząd polski, przemianowanie na Rewa
- 1921 – zakup przez Polski Związek Przemysłowców Naftowych, przemianowanie na Gazolina
- 1924 – sprzedaż do Rygi, zmiana bandery na łotewską, przemianowanie na Sofija Marijo
- Po 1924 – zmiana bandery na niemiecką, zdjęcie ożaglowania, przemianowanie na Schwalbe II
- 1960 – wykazywany we flocie NRF, w firmie Peter von Horn w Hamburgu
- 1965 – złomowanie w czerwcu
Załoga
Pierwsza załoga składała się z różnych narodowości:
- Kapitan: Freiman (Łotysz)
- Pierwszy sternik: Hipolit Klimontowicz (Polak)
- Mechanik: Sprina (Łotysz)
- Motorzysta: ? (Białorusin)
- Marynarz: ? (Estończyk)
- Drugi marynarz: Kozłowski (Polak)
- Chłopiec okrętowy: ? (Ślązak)
Bibliografia
- Jerzy Miciński: Trzy awarie, z serii Miniatury Morskie
- Morze nr 10/89 – Jerzy Miciński „Gazolina”
Kategoria: Polskie statki, Lichtugi, Statki z XIX wieku
Reklama
Reklama