GAZ-24 Wołga
GAZ-24 Wołga to osobowy samochód produkowany przez Gorkowskij Awtomobilnyj Zawod w Niżnym Nowogrodzie. Model był dostępny w dwóch wersjach: GAZ-24-01 (sedan) i GAZ-24-02 (kombi). Wołga cieszyła się popularnością jako taksówka, dzięki przestronnemu wnętrzu i wygodnemu zawieszeniu, co zapewniało komfort jazdy.
Historia
Produkcję GAZ-24 rozpoczęto w 1967 roku, jako kontynuację GAZ-21, którego design stał się przestarzały w latach 60. Prace nad nowym modelem rozpoczęto w 1962 roku, planując różne wersje silnikowe. Ostatecznie zdecydowano się na czterocylindrowy silnik o pojemności 2,4 litra. W latach 1962-1965 powstało kilka prototypów, a w 1966 roku zaprezentowano pierwsze jeżdżące egzemplarze.
Konstrukcja
Nadwozie
Nadwozie GAZ-24 jest stalowe, samonośne, czterodrzwiowe i trójbryłowe. Silnik znajduje się z przodu, a napęd przekazywany jest na tylne koła. W porównaniu do poprzednika, nadwozie jest niższe i szersze, z wydłużonym rozstawem osi o 100 mm.
Zawieszenie i układ jezdny
- Przednie: podwójne wahacze poprzeczne, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe.
- Tylne: sztywny most, resory piórowe, amortyzatory teleskopowe.
Koła mocowane są pięcioma nakrętkami, a układ hamulcowy to hydrauliczny, nożny, dwuobwodowy.
Silnik i przeniesienie napędu
GAZ-24 wyposażony jest w czterocylindrowy silnik benzynowy o rozrządzie OHV. Skrzynia biegów ma cztery biegi, a przeniesienie napędu odbywa się za pomocą wału z przegubami Kardana.
Osiągi
- Prędkość maksymalna: 145 km/h.
- Przyspieszenie do 100 km/h: 23 sekundy.
Instalacja elektryczna
GAZ-24 ma 12-woltową instalację elektryczną z akumulatorem 55 Ah oraz alternatorem o mocy 450 W.
GAZ-24 Wołga to ikona radzieckiego przemysłu motoryzacyjnego, łącząca funkcjonalność z komfortem, wykorzystywana w różnych sektorach, od transportu publicznego po administrację.