GAZ-13 Czajka
GAZ-13 Czajka (ros. ГАЗ-13 Чайка) to luksusowa limuzyna produkowana w ZSRR w latach 1959–1981, przeznaczona dla dygnitarzy krajów bloku wschodniego. Model wzorowany był na amerykańskim Packard Caribbean z lat 50.
Historia i przeznaczenie
Produkcja Czajki rozpoczęła się 16 stycznia 1959 roku. Wyprodukowano łącznie 3179 egzemplarzy, które były używane głównie przez wyższe władze państwowe oraz przedstawicieli dyplomatycznych. Większość samochodów była w kolorze czarnym, a niektóre z nich wykorzystywano jako nagrody dla zasłużonych obywateli, w tym Jurija Gagarina. W latach 70. wiele używanych egzemplarzy przekształcano w taksówki, co wiązało się z modyfikacjami silników w celu zmniejszenia spalania paliwa.
Dane techniczne
- Typ nadwozia: 4-drzwiowy sedan, 4-drzwiowy kabriolet
- Silnik: V8 5,5 l, 195 KM
- Skrzynia biegów: 3-biegowa automatyczna
- Rodzaj napędu: tylny
- Wymiary:
- Długość: 5600 mm
- Szerokość: 2000 mm
- Wysokość: 1620 mm
- Rozstaw osi: 3250 mm
- Masa własna: 2100 kg
- Osiągi:
- Prędkość maksymalna: 160 km/h
- Ładowność: 525 kg
Silnik i osiągi
Silnik Czajki to V8 o pojemności 5,5 l, z maksymalną mocą wynoszącą 195 KM przy 4200 obr./min oraz momentem obrotowym 402 N•m przy 2200 obr./min. Stopień sprężania wynosi 8,5:1, a średnica cylindra to 100 mm.
Podsumowanie
GAZ-13 Czajka to ikona luksusu w ZSRR, łącząca elegancję z funkcjonalnością. Mimo upływu lat, pozostaje jednym z najbardziej rozpoznawalnych modeli tamtej epoki.