Gamepad: Definicja i Rozwój
Gamepad, znany również jako joypad lub pad, to kontroler gier zaprojektowany do trzymania w obu rękach. Wyposażony jest w wiele przycisków oraz mini-joysticki, umożliwiając interakcję z konsolą gier. Początkowo gamepady nie zdobyły popularności, a dominowały joysticki i paddle w latach 70. i 80.
Konsole 8- i 16-bitowe
W czasach dominacji Nintendo kontrolery były proste w budowie, zazwyczaj miały kształt prostopadłościanu. Umożliwiały korzystanie z D-pada oraz 2-4 przycisków akcji. W erze konsol 16-bitowych wprowadzono pady z 6 przyciskami i przyciskami Turbo. Gamepad do SNES wprowadził boczne przyciski, co znacznie poprawiło ergonomię.
Konsole 32- i 64-bitowe
Wprowadzenie konsol 32-bitowych zrewolucjonizowało rynek gier, zarówno pod względem grafiki, jak i kształtu kontrolerów. Gamepady stały się bardziej ergonomiczne, a wprowadzono również gałki analogowe. Liczba przycisków wzrosła, na przykład PlayStation miało 8 przycisków, a Nintendo 64 – 9. Kontroler DualShock, z dwoma gałkami i funkcją wibracji, był przełomem na rynku.
Konsole siódmej generacji
Kontrolery tej generacji charakteryzują się różnorodnością budowy. Gamepad do Xbox 360 przeszedł kosmetyczne zmiany, natomiast pad do PS3 – SIXAXIS, wprowadził wykrywacz nachylenia. Wiimote, przypominający pilota, był innowacją w tej erze. Kontrolery bezprzewodowe stały się standardem, a niektóre konsole, jak Xbox 360, oferują również opcje przewodowe.
Porównanie z innymi kontrolerami
Dżojstik to kontroler z drążkiem umieszczonym na podstawie, natomiast gamepad, trzymany w dłoniach, zawiera przyciski kierunkowe, przyciski akcji oraz gałki analogowe.
Podsumowanie
Gamepady znacząco wpłynęły na rozwój gier wideo, ewoluując od prostych modeli do zaawansowanych kontrolerów dostosowanych do różnych potrzeb graczy. Ich wszechstronność i ergonomiczny design uczyniły je nieodłącznym elementem nowoczesnych konsol.