FSO Syrena Sport
FSO Syrena Sport to prototyp polskiego samochodu sportowego, który powstał w latach 1957-1960 w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie. Jego celem było zbadanie możliwości stylistycznych i technicznych, nie planowano jednak wprowadzenia go do produkcji seryjnej.
Twórcy i konstrukcja
Prototyp zbudowano pod kierownictwem inż. Stanisława Łukaszewicza, a w zespole byli również:
- Cezary Nawrot – projektant nadwozia
- Władysław Skoczyński, Andrzej Zatoń – silnik
- Antoni Drozdek – zawieszenie
- Jerzy Roman – mechanizm zmiany biegów
Syrena Sport była dwudrzwiowym coupé z nadwoziem wykonanym z tworzyw sztucznych, opartym na stalowej płycie podłogowej. Napędzany był czterosuwowym silnikiem bokser o pojemności 698 cm³, osiągającym moc około 35 KM. Samochód posiadał nowatorskie rozwiązania, w tym niezależne tylne zawieszenie oraz hydrauliczny napęd sprzęgła.
Prezentacja i testy
Po prezentacji w dniu 1 maja 1960 roku, Syrena Sport zyskała dużą popularność, a jej wyniki testów wykazały liczne wady oraz zalety, takie jak stabilne prowadzenie. Mimo początkowych problemów z osiągami, po dokonaniu poprawek, prototyp osiągał prędkość maksymalną około 110 km/h.
Losy prototypu
Pomimo zainteresowania ze strony mediów i opinii publicznej, FSO zdecydowało się na zakończenie testów. Prototyp trafił do magazynu w Warszawie, a w ok. 1975 roku został zniszczony, co wzbudziło kontrowersje wśród pracowników.
Rekonstrukcje i dziedzictwo
Syrena Sport stała się legendą wśród miłośników polskiej motoryzacji. Istnieją różne próby rekonstrukcji, w tym:
- Replika Mirosława Mazura, oparta na podzespołach Syreny 105.
- Rekonstrukcja Fundacji im. prof. Cezarego Nawrota, opierająca się na archiwalnych materiałach.
- Wizualna rekonstrukcja w ramach promocji Wódki Żołądkowej Gorzkiej, zbudowana na podzespołach Triumph Spitfire.
Syrena Sport pozostaje symbolem polskiej myśli technicznej i inspiracją dla przyszłych pokoleń konstruktorów.