„`html
FSO Ogar LS
FSO Ogar LS to prototypowy samochód osobowy stworzony przez FSO w 1977 roku, oparty na podzespołach Polskiego Fiata 125p. Mimo pozytywnych recenzji, nie wszedł do produkcji z powodu zaawansowania prac nad Polonezem.
Opis modelu
Jedyny prototyp zbudowany w 1977 roku charakteryzował się nowoczesnym designem, stworzonym przez Cezarego Nawrota. Pojazd miał chowane elektrycznie reflektory oraz nadwozie z laminatu epoksydowego i włókna szklanego. Wnętrze oferowało cztery miejsca w komfortowych fotelach.
Ogar przejechał ponad 70 tys. km, a obecnie znajduje się w Muzeum Motoryzacji w Warszawie. Wydział Mechaniczny WAT posiada odlew nadwozia.
Dane techniczne
- Nadwozie: 3 drzwi, długość 4455 mm, szerokość 1630 mm, wysokość 1320 mm
- Silnik: R4 1,5 l, moc 82 KM (60 kW) przy 5400 obr./min
- Skrzynia biegów: 4-biegowa manualna, napęd tylny
- Masa własna: około 900 kg
- Prędkość maksymalna: około 155 km/h
- Zużycie paliwa: 7-10 l/100 km
Przeniesienie napędu
- Sprzęgło: suche, jednotarczowe
- Zmiana biegów: dźwignią w podłodze
Zawieszenie
- Przednie: niezależne, górne i dolne wahacze, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe
- Tylne: sztywna oś, resory dwupiórowe, amortyzatory teleskopowe
Instalacja elektryczna
- Akumulator: 12V, 48Ah
Koła i ogumienie
- Koła: 41/2Jx13″
- Opony: 5.60 SR-13″
Podsumowanie
FSO Ogar LS to unikalny prototyp, który, mimo swojej nowoczesnej konstrukcji i wydajności, nie trafił do masowej produkcji. Dziś stanowi przykład polskiej motoryzacji lat 70.
„`