Fregaty – Klasa Okrętów Żaglowych
Fregaty to historyczna klasa okrętów żaglowych, która w XIX wieku zaczęła obejmować również jednostki parowo-żaglowe. Początkowo, w XVI wieku, fregaty były małymi jednostkami wiosłowymi z ożaglowaniem rejowym. W miarę upływu czasu, w drugiej połowie XVIII wieku, klasa ta przeszła znaczną ewolucję, dostosowując się do potrzeb flot liniowych.
Charakterystyka Fregat
Fregaty były średnimi lub dużymi okrętami żaglowymi, mniejszymi i słabiej uzbrojonymi od galeonów, ale znacznie szybszymi i zwrotniejszymi. Ich konstrukcja drewniana zwykle miała wyporność od 1000 do 2000 ton i załogę liczącą od 250 do 300 osób. Fregaty służyły głównie do:
- zadań rozpoznawczych i eskortowych,
- samodzielnych działań na akwenach morskich,
- wypraw badawczych.
Uzbrojenie i Baterie Działowe
Fregaty miały jedną baterię działową na pokładzie, co oznaczało, że mogły strzelać z połowy dział na każdą burtę. Uzbrojenie składało się z 30-50 dział, z czego główna bateria obejmowała 20-30 najcięższych dział. W XVIII wieku typowymi działami były armaty 12- i 18-funtowe, a w XIX wieku wprowadzono mocniejsze działa, takie jak 32-funtowe.
Rozwój Fregat Parowych
W latach 20. XIX wieku fregaty zaczęły wykorzystywać maszyny parowe, co z czasem prowadziło do pojawienia się fregat parowych śrubowych. Te nowe jednostki miały około 50 dział i osiągały prędkość 9-11 węzłów. W 1856 roku amerykańskie fregaty typu Merrimac zainaugurowały erę fregat śrubowych.
Zmiany w Klasie Fregat
Od 1860 roku wprowadzono fregaty parowo-żaglowe pancerne, a około lat 70. XIX wieku klasa fregat zaczęła zanikać. Fregaty pancerne przekształciły się w pancerniki, a nieopancerzone fregaty ewoluowały w lekkie krążowniki. Mimo początkowego zachowania pomocniczego ożaglowania, w praktyce przestało być ono używane.
Współczesne Zastosowanie Nazwy Fregat
Nazwa fregat jako klasy okrętów powróciła podczas II wojny światowej, wskazując na dalszy rozwój tej kategorii jednostek.