Focke-Wulf Flugzeugbau GmbH
Focke-Wulf Flugzeugbau GmbH to niemiecki producent samolotów, założony 23 października 1923 roku w Bremie przez Heinricha Fockego, Georga Wulfa i Wernera Neumanna. Początkowo firma nosiła nazwę Bremer AG Flugzeugbau, jednak szybko zmieniono ją na Focke-Wulf Flugzeugbau AG.
Historia
W 1931 roku, pod wpływem rządu, Focke-Wulf połączył się z Albatros Flugzeugwerke z Berlina, a Kurt Tank, inżynier i pilot, objął kierownictwo techniczne. W 1938 roku firma zyskała uznanie dzięki Focke-Wulf Fw 61, pierwszemu w pełni kontrolowanemu śmigłowcowi, oraz Fw 200, który wykonał przełomowy lot między Berlinem a Nowym Jorkiem.
Fw 190, myśliwiec zaprojektowany w 1938 roku, stał się jednym z najlepszych samolotów Luftwaffe podczas II wojny światowej. W wyniku bombardowań Bremy część produkcji przeniesiono do wschodnich Niemiec i okupowanej Polski, gdzie wykorzystywano robotników przymusowych. W latach 60. XX wieku ITT Corporation uzyskało odszkodowanie za straty poniesione w wyniku alianckich bombardowań.
Fabryka w Marienburgu, odpowiedzialna za połowę produkcji Fw 190, została zniszczona przez bombardowania amerykańskie w 1944 roku. W latach 1947-1955 wielu inżynierów z Focke-Wulf pracowało w Instituto Aerotécnico w Argentynie. W 1951 roku firma zaczęła produkcję szybowców i samolotów bezsilnikowych. W 1961 roku Focke-Wulf połączył siły z Weserflug i Hamburger Flugzeugbau, tworząc Entwicklungsring Nord (ERNO), a w 1964 roku połączył się z Weserflug, tworząc Vereinigte Flugtechnische Werke (VFW), dziś część EADS.
Wybrane samoloty
- Focke-Wulf A 16 – pierwszy samolot firmy
- Focke-Wulf Fw 44 Stieglitz
- Focke-Wulf Fw 61 – prototyp śmigłowca
- Focke-Wulf Fw 190 Würger
- Focke-Wulf Fw 200 Kondor
- Focke-Wulf Ta 152 – myśliwiec
Podsumowanie
Focke-Wulf Flugzeugbau GmbH odegrał istotną rolę w historii lotnictwa niemieckiego, wprowadzając innowacyjne technologie i projektując znaczące samoloty wojskowe. Po wojnie firma przekształciła się i kontynuowała działalność w różnych obszarach przemysłu lotniczego.