Flatter – Zjawisko Aeroelastyczne
Flatter, znany również jako trzepotanie, to rodzaj aeroelastycznych drgań samowzbudnych, które występują w skrzydłach, lotkach, usterzeniach oraz łopatkach wirników nośnych, gdy prędkość statku powietrznego przekracza tzw. prędkość krytyczną flatteru. Zjawisko to można również zaobserwować w konstrukcjach wystawionych na działanie wiatru, choć mechanizmy jego powstawania są różne.
Skutki Flatteru
Flatter ogranicza maksymalną prędkość statku powietrznego i może prowadzić do katastrof lotniczych. W przeszłości, zjawisko to było przyczyną wypadków związanych z różnymi konstrukcjami, w tym:
- De Havilland DH.108 Swallow
- SZD-21 Kobuz
- PZL I-22 Iryda
- J-6 Fregata
Zapobieganie Flatterowi
Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia flatteru, stosuje się różne metody, takie jak umieszczanie mas przeciwflatterowych na krawędzi natarcia płata oraz usterzeń.
Badania Flatterowe
Badania w locie prototypów płatowców obejmują testy flatterowe, które są jednymi z najbardziej ryzykownych etapów. Podczas tych prób pilot doświadczalny osiąga stopniowo prędkość Vd (lub Vdf), na podstawie której ustalana jest dopuszczalna chwilowa prędkość w spokojnym powietrzu (Vne).
Buffeting
Warto również wspomnieć o buffetingu, który odnosi się do drgań wymuszonych w usterzeniach.
Podsumowanie
Flatter jest istotnym zjawiskiem w aerodynamice, które ma znaczący wpływ na projektowanie statków powietrznych. Poprzez odpowiednie badania i zastosowanie technologii zapobiegawczych, można znacznie zredukować ryzyko związane z tym zjawiskiem.
Bibliografia
- Kategoria: Aeromechanika
- en:Aeroelasticity#Flutter