Dzisiaj jest 25 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Flakpanzer 38(t)

Chcę dodać własny artykuł

Flakpanzer 38(t) Gepard

Flakpanzer 38(t) Gepard (Sd.Kfz.140) to niemieckie samobieżne działo przeciwlotnicze, które zostało opracowane w czasie II wojny światowej, na bazie podwozia czołgu PzKpfw 38(t). Produkcja trwała od 1943 do 1944 roku, a w sumie wyprodukowano 141 sztuk tego pojazdu.

Dane techniczne

  • Producent: BMM
  • Typ pojazdu: Samobieżne działo przeciwlotnicze
  • Trakcja: Gąsienicowa
  • Załoga: 4-5 osób
  • Silnik: Praga EPA AC 2800, moc 103 kW (140 KM)
  • Pancerz: Stalowy, grubość 10-20 mm
  • Masa bojowa: 9800 kg
  • Prędkość maksymalna: 42 km/h
  • Zasięg: 210 km na drodze, 140 km w terenie
  • Uzbrojenie: Armata automatyczna 2 cm Flak 38

Budowa i zastosowanie

W Flakpanzer 38(t) Gepard wieżyczka czołgu została zastąpiona ośmiokątną platformą, otwartą od góry i wyposażoną w składane płyty pancerne. Mimo to, zastosowane opancerzenie okazało się zbyt cienkie, a uzbrojenie zbyt słabe, by efektywnie zagrażać lotnictwu alianckiemu.

Podsumowanie

Flakpanzer 38(t) Gepard był jednym z niemieckich samobieżnych dział przeciwlotniczych, które miały na celu wsparcie obrony przed atakami powietrznymi. Jego ograniczenia w zakresie opancerzenia i uzbrojenia sprawiły, że nie odegrał znaczącej roli w walkach z lotnictwem alianckim.

Bibliografia

  • Janusz Ledwoch, 1997, Niemieckie wozy bojowe 1933-1945, Warszawa, Militaria.