Fiat Topolino
Fiat Topolino to samochód osobowy klasy miejskiej produkowany przez włoską markę FIAT w latach 1936–1955. Model zyskał popularność dzięki swoim kompaktowym rozmiarom i charakterystycznemu stylowi.
Historia modelu
Fiat 500A, pierwszy wariant Topolino, był wyposażony w dolnozaworowy silnik o pojemności 569 cm³ i mocy 13 KM. Dzięki niewielkiej wadze, wynoszącej poniżej 400 kg, pojazd osiągał prędkość maksymalną 85 km/h. W okresie przedwojennym licencję na ten model zakupiła francuska marka Simca oraz niemiecka NSU. Produkowano również wersje kabriolet i spider w specjalnych zakładach.
W trakcie produkcji dostępne były trzy główne wersje Topolino:
- Fiat 500A – 1936–1948
- Fiat 500B – 1948–1949
- Fiat 500C – 1949–1955
W końcówce lat 40. wprowadzono wersje Giardiniera oraz Belvedere, które były pierwszymi kombi w ofercie Fiata. W 1948 roku do modelu 500B wprowadzono górnozaworowy silnik, zwiększając moc do 16,5 KM. Następcami Topolino były Fiat 600 oraz nowa wersja Fiat 500.
Dane techniczne
Oto kluczowe dane techniczne Fiata Topolino:
Silnik
- Typ: R4, 569 cm³, 2 zawory na cylinder
- Moc maksymalna: 13 KM (9,7 kW) przy 4000 obr./min
- Maksymalny moment obrotowy: 3,3 kGm przy 2500 obr./min
- Skrzynia: 4-biegowa, z synchronizacją 3 i 4 biegu
- Masa pojazdu: 535 kg
- Prędkość maksymalna: 85 km/h
- Zużycie paliwa: 6 l/100 km
- Zbiornik paliwa: 22 litry
Dane techniczne wersji 500B Giardiniera (1949)
- Moc maksymalna: 16,5 KM (12 kW) przy 4400 obr./min
- Maksymalny moment obrotowy: 3 kGm przy 2400 obr./min
- Prędkość maksymalna: 90 km/h
- Zużycie paliwa: 6,5 l/100 km
- Masa: 600 kg
- Pojemność zbiornika: 21,5 litra
Wersja kombi była dłuższa o 15 cm i wyższa o 5,5 cm w porównaniu do standardowego modelu.
Podsumowanie
Fiat Topolino był pionierskim modelem w segmencie samochodów miejskich, łącząc kompaktowe rozmiary z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi. Jego wpływ na motoryzację jest zauważalny do dziś.