Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Fiat Multipla

Turyn
Mediolan
Quzhou
|poprzednik = Fiat 900
|następca = Fiat 500L Living
|segment = minivan segmentu C
|typy nadwozia = 5-drzwiowy minivan
|silniki =
|skrzynia biegów = 5-biegowa manualna
4-biegowa półautomatyczna Dualogic
|rodzaj napędu = przedni
|długość = 3994 mm
4080 mm (FL)
|szerokość = 1871 mm
|wysokość = 1670 mm
|rozstaw osi = 2666 mm
|masa własna = 1300 – 1490 kg
|zbiornik paliwa =
|liczba miejsc = 6
|gwiazdki EuroNCAP = 3
|pojemność bagażnika =
|ładowność =
|modele bliźniacze =
|pokrewne = Fiat Bravo
Fiat Brava
Fiat Marea
|konkurencja = Citroën Xsara Picasso
Honda FR-V
Renault Scénic
|commons = Category:Fiat Multipla I
}}
Fiat Multipla – samochód osobowy typu minivan klasy kompaktowej produkowany przez włoską markę FIAT w latach 1998–2010.

Reklama

Historia i opis modelu

Fiat Multipla został po raz pierwszy zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 1997 roku. Nazwa Multipla nawiązuje do produkowanego w latach 50. i 60. XX wieku Fiata 600 Multipla. Charakterystycznym elementem pojazdu jest przód auta, który rozpoznać można po światłach drogowych umieszczonych pod przednią szybą. We wnętrzu pojazdu umieszczono 6 przesuwnych foteli, umieszczonych w dwóch rzędach. W 2001 roku auto przeszło lekki lifting. Zmodernizowana została m.in. atrapa chłodnicy oraz zestaw wskaźników, a także zmodernizowany został silnik wysokoprężny pojazdu.
Z powodu niekonwencjonalnej stylistyki nadwozia Fiat Multipla w wersji z 1998 roku znalazł się na liście 50 najgorszych samochodów wszech czasów opublikowanej w 2007 roku przez tygodnik Time..
W 1999 roku Multipla znalazła się jako eksponat na wystawie Different Roads w Muzeum Sztuki Współczesnej w Nowym Jorku.
W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2000 model zajął 2. pozycję (za Toyotą Yaris).
W 2007 roku samochód wycofano ze sprzedaży w Polsce.

Lifting

Fiat Multipla po gruntownej modernizacji został po raz pierwszy zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 2004 roku. W stosunku do dotychczasowego wariantu, przód pojazdu zmieniony został na bardziej konwencjonalny. Przednie reflektory przeniesione zostały z podszybia w tradycyjne miejsce w pasie przednim pojazdu. Gruntownie zmienił się także wygląd tylnej części nadwozia, z naciskiem na lampy.
W 2008 roku chiński koncern motoryzacyjny Zhejiang Zotye Auto Co. kupił licencję od Fiata i rozpoczął produkcję Multipli pod własną marką. Model nazywał się Zotye Emotion z symbolem JNJ 7160 HS i był wytwarzany do 2013 roku.

Reklama

Silniki

* Benzynowe:
** R4 1.6 16V 100 KM
** R4 1.6 16V 100 KM Bipower (napędzany benzyną i sprężonym gazem ziemnym)
** R4 1.6 16V 100 KM GPower (napędzany benzyną i LPG)
** R4 1.6 16V 95KM BluPower (napędzany wyłącznie sprężonym gazem ziemnym, wersję cechowały powiększone zbiorniki CNG)
* Wysokoprężne:
** R4 1.9 JTD 8V 105 KM
** R4 1.9 JTD 8V 110 KM
** R4 1.9 JTD 8V 115 KM

Silniki (FL)

* Benzynowe:
** R4 1.6 16V 100 KM
** R4 1.6 16V 100 KM Natural Power (z napędem na gaz ziemny)
* Wysokoprężne:
** R4 1.9 JTD 115 KM
** R4 1.9 Multijet 120 KM DPF

Przypisy

Linki zewnętrzne

*
Multipla
Kategoria:Samochody przednionapędowe
Kategoria:Samochody z lat 90.
Kategoria:Samochody z lat 2000–2009
Kategoria:Samochody z lat 2010–2019
Kategoria:Minivany

Reklama
Reklama