„`html
FIAT 1300/1500
FIAT 1300/1500, znany również jako Milletrecento/Millecinquecento, to włoski samochód średniej klasy produkowany w latach 1961-1967 przez koncern FIAT. Dostępny był w dwóch wersjach: FIAT 1300 i FIAT 1500. W 1964 roku przeprowadzono facelifting modelu.
Charakterystyka
Samochód wyróżniał się nowoczesnym, pontonowym nadwoziem z łukowymi błotnikami. Był jednym z najszybszych w swojej klasie, osiągając prędkość od 0 do 80 km/h w 11,7 sekundy. Silniki zaprojektowane przez Aurelio Lampredi, wcześniej pracującego dla Ferrari, zapewniały wysoką wydajność.
FIAT 1300/1500 miał klasyczny układ z 4-cylindrowym silnikiem umieszczonym z przodu, napędzającym tylne koła. Oferował różne pojemności silników: 1295 cm³ dla wersji 1300 i 1481 cm³ dla wersji 1500. W 1964 roku wprowadzono model 1500 z wydłużonym rozstawem osi (2505 mm).
Techniczne szczegóły
- Silnik: 4-suwowy, 4-cylindrowy, chłodzony cieczą
- Moc maksymalna: 60 KM (wersja 1300) i 75 KM (wersja 1500)
- Skrzynia biegów: 4-biegowa, całkowicie synchroniczna
- Hamulce: przednie tarczowe i tylne bębnowe (z możliwością zamiany na tarczowe)
- Długość/szerokość/wysokość: 4030/1545/1365 mm (wersja 1500: 4130 mm długości)
- Prędkość maksymalna: 140 km/h (155 km/h dla 1500)
- Zużycie paliwa: 8,8 l/100 km (9,4 l/100 km dla 1500)
Modele pokrewne i konkurencja
FIAT 1300/1500 był podstawą dla wielu modeli, w tym FIAT 125 oraz Polskiego Fiata 125p. Oferował konkurencję dla samochodów takich jak Simca 1300/1500, Peugeot 404 czy Ford Cortina.
Podsumowanie
FIAT 1300/1500 to klasyczny samochód średniej klasy, który łączył w sobie nowoczesny design, wydajność oraz komfort, co czyniło go popularnym wyborem w latach 60. XX wieku.
„`