„`html
Ferdinand Porsche – Życiorys i Osiągnięcia
Ferdinand Porsche (1875-1951) był niemiecko-czeski konstruktor samochodów, znany z innowacyjnych rozwiązań w branży motoryzacyjnej. Urodził się w Maffersdorf w Austro-Węgrzech, a większość życia spędził w Niemczech. Otrzymał honorowe doktoraty wielu uczelni.
Wczesna Kariera
Porsche wykazywał zainteresowanie techniką od młodych lat, a jego kariera rozpoczęła się w warsztacie ojca. W wieku 18 lat dołączył do firmy elektrotechnicznej Bela Egger & Co. W 1900 roku zaprezentował pierwszy prototyp pojazdu elektrycznego na Wystawie Światowej w Paryżu. Jego projekt Lohner-Porsche był pierwszym samochodem z napędem na cztery koła.
Twórczość i Konflikty
W 1916 roku Porsche objął stanowisko dyrektora w Austro-Daimler, a później pracował w Steyr oraz Daimler-Benz. Opuścił te firmy z powodu sporów dotyczących projektów. W 1931 roku założył własną firmę, a w 1934 roku zaprojektował Volkswagena „Garbusa” na zlecenie Adolfa Hitlera.
II Wojna Światowa
W trakcie II wojny światowej, Porsche projektował pojazdy wojskowe, w tym czołg Tiger (P) oraz VW typ 82 Kübelwagen. Po wojnie został aresztowany przez francuskie władze jako zbrodniarz wojenny i przetrzymywany przez 20 miesięcy.
Po Wojnie i Dziedzictwo
Po wojnie rozpoczęto produkcję „garbusów” bez udziału Porsche. Jego syn, Ferry Porsche, założył fabrykę Porsche w 1948 roku. Ferdinand Porsche skonstruował ponad 300 pojazdów i uzyskał około 1000 patentów, a w 1999 roku został uznany za „samochodowego inżyniera XX wieku”.
Ważniejsze wynalazki
- Silnik elektryczny zespolony z piastą koła (1897)
- Lohner-Porsche-Elektromobil (1899)
- Silnik spalinowy doładowany sprężarką (Mercedes SSK)
- Zawieszenie na drążkach skrętnych (Volkswagen Garbus)
„`