Falszkil – Opis i Funkcje
Falszkil to stała płetwa, która wystaje w dół z dna jachtu żaglowego, będąca przedłużeniem stępki. Pełni funkcję zarówno miecza, jak i balastu, a balast w falszkilu jest zintegrowany z jego konstrukcją, tworząc jednolitą powierzchnię. Tego rodzaju balast nazywany jest balastem integralnym.
Główne zadania falszkilu to:
- zwiększenie stateczności jednostki (poprzez balast),
- zwiększenie sterowności (poprzez opór boczny podwodnej części kadłuba).
Budowa i Zastosowanie
Falszkil jest stosowany w wąskich i głębokich kadłubach, gdzie przejście z dna jachtu do stępki jest łagodne. Jego konstrukcja umożliwia prawie niewidoczne połączenie z dziobem. Tylną krawędź falszkilu można mocować do steru zawiasowego, co prowadzi do prostoliniowego zakończenia.
Nazwa „falszkil” oznacza „fałszywy kil”, co odnosi się do trudności w odczuciu, gdzie kończy się prawdziwy kil, a zaczyna płetwa. Inna nazwa to „martwy kil”.
Alternatywne Rozwiązania
Istnieją również inne konstrukcje przypominające falszkil, różniące się kształtem i przytwierdzeniem do stępki:
- Finkil – wykonany z ciężkiego materiału, pełni funkcję balastu i wystaje głębiej w wodę niż falszkil.
- Bulbkil – wchodzi w wodę głębiej od finkilu, kształtem przypomina miecz, a na końcu ma balast bryłowy.
Falszkil może także odnosić się do listwy bez balastu, która chroni stępkę przed przeszkodami podwodnymi. Inna wersja to płetwa przedłużająca stępkę, z którą można wysuwać miecz. Wiele rozwiązań dotyczących części podwodnej kadłuba żaglowego jest złożonych i trudnych do klasyfikacji, jednak falszkil zawsze oznacza dodatkowy element poniżej stępki na znacznej długości kadłuba.