„`html
Fairey Swordfish
Fairey Swordfish to brytyjski samolot torpedowo-bombowy i rozpoznawczy, zbudowany w 1935 roku przez Fairey Aviation Co. Ltd. Jego prototyp, oznaczony jako TSR I, oblatano 31 marca 1933 roku. Samolot charakteryzował się dwupłatową konstrukcją, odkrytymi kabinami i stałym podwoziem.
Historia
W 1933 roku rozpoczęto prace nad samolotem torpedowo-bombowym, który po serii prób i modyfikacji został zaakceptowany do służby w brytyjskim lotnictwie Marynarki Wojennej jako Swordfish. Produkcja seryjna rozpoczęła się w 1936 roku, a pierwsze jednostki dostarczono w lipcu 1936 do 825 dywizjonu Fleet Air Arm.
Samolot był używany w różnych operacjach II wojny światowej, w tym w kampanii norweskiej, atakach na włoską marynarkę i w poszukiwaniach niemieckiego pancernika „Bismarck”. Pomimo przestarzałej konstrukcji, Swordfish odnosił sukcesy, szczególnie w atakach na okręty podwodne i w walce z pancernikami.
Wersje samolotu
- Mk. I: wersja podstawowa pokładowego samolotu torpedowego i rozpoznawczego.
- Mk. II: wersja do zwalczania okrętów podwodnych z uzbrojeniem w postaci rakiet.
- Mk. III: wersja z radarami ASV Mk. X do wykrywania okrętów podwodnych.
- Mk. IV: wersja szkolna, montowana w Kanadzie.
Opis konstrukcji
Fairey Swordfish był trzymiejscowym, jednosilnikowym dwupłatowcem z konstrukcją metalową i pokryciem z płótna. Samolot miał klasyczne podwozie, hak hamujący oraz uzbrojenie składające się z karabinów maszynowych i torped. Wyposażony był w silnik gwiazdowy Bristol Pegasus, co zapewniało mu odpowiednią moc.
Zakończenie produkcji
Produkcję Fairey Swordfish zakończono 18 sierpnia 1944 roku, po wyprodukowaniu 2392 samolotów wszystkich wersji.
Bibliografia
- Krzysztof Zalewski, Samolot torpedowy Fairey Swordfish, „Morza, Statki i Okręty” nr 4/1998.
- Bartłomiej Balcarz, Michał M. Mietelski, „TBiU 135 Samolot torpedowy Fairey Swordfish”, Warszawa, Wydawnictwo MON, 1990.
Linki zewnętrzne
„`