FAI – Lekki Samochód Pancerny
FAI to radziecki lekki samochód pancerny z okresu przed II wojną światową, który był produkowany w latach 1933-1936. Jego konstrukcja opierała się na podwoziu samochodu osobowego GAZ-A, a jego głównym przeznaczeniem była rola rozpoznawcza.
Historia
Zakup licencji na produkcję Forda A i Forda AA w USA w 1929 roku zainicjował rozwój radzieckiego przemysłu motoryzacyjnego. W 1930 roku rozpoczęto produkcję modeli GAZ-A i GAZ-AA w Gorkim. Sztab Generalny Armii Czerwonej zdecydował się na wykorzystanie podwozi tych pojazdów do budowy lekkich samochodów pancernych. W wyniku prac Biura Konstrukcyjnego Fabryki Iżorskiej powstał model FAI, który przeszedł testy wojskowe i został przyjęty do uzbrojenia. Produkcję seryjną rozpoczęto w 1933 roku, kończąc ją w 1936 po wyprodukowaniu 676 egzemplarzy.
Wersje produkcyjne
- FAI – model podstawowy.
- FAI ż-d – wersja przystosowana do jazdy po szynach.
- FAI-M – zmodernizowana wersja produkowana w 1938 roku.
Służba
FAI i FAI-M były używane przez jednostki Armii Czerwonej i brały udział w wielu konfliktach, w tym w hiszpańskiej wojnie domowej, agresji na Polskę i Finlandię, oraz w początkowej fazie wojny radziecko-niemieckiej. Niektóre pojazdy zostały przejęte przez Niemców i używane jako Panzerspäwagen BA 202 (r).
Obecnie
Obecnie zachowały się dwa egzemplarze FAI – jeden w Rosji, a drugi w Białymstoku, w koszarach Straży Granicznej. Polski egzemplarz przeszedł nieudolną rekonstrukcję, co wpłynęło na jego wygląd i autentyczność.