„`html
Fablok – Charakterystyka Przedsiębiorstwa
Fablok to polska firma założona w 1919 roku w Chrzanowie, specjalizująca się w produkcji taboru kolejowego i maszyn. W okresie do 1945 roku w Fabloku wyprodukowano wiele typów parowozów, zarówno normalno-, jak i wąskotorowych, dla Polskich Kolei Państwowych oraz innych odbiorców.
Historia
Do 1939 roku
Fablok został założony 20 maja 1919 roku przez inżynierów oraz banki. Do 1939 roku firma zrealizowała szereg projektów, w tym 74 parowozy wąskotorowe. W 1931 roku rozpoczęto produkcję parowozów na eksport, głównie do Bułgarii, Maroka, ZSRR i Łotwy. W biurze konstrukcyjnym powstał rodzimy projekt parowozu Pt31, który zyskał uznanie na polskich torach.
1945-1991
Po II wojnie światowej Fablok przeszedł na własność państwa i zmienił nazwę na Fabryka Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego. W latach 1945-1963 wyprodukowano blisko 3600 parowozów, w tym na eksport. W 1977 roku firma zmieniła nazwę na Fabryka Maszyn Budowlanych i Lokomotyw Bumar-Fablok, rozszerzając asortyment o maszyny budowlane.
Od 1991 roku
W grudniu 1991 roku Fablok przekształcił się w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa. W latach 90. rozpoczęto produkcję spawanych konstrukcji stalowych oraz kolejnych modeli żurawi. W 2003 roku doszło do połączenia spółek, tworząc nową jednostkę działającą pod nazwą Fablok S.A.
Upadłość
21 maja 2013 roku sąd ogłosił upadłość spółki. Majątek został zakupiony przez firmę Martech-Plus.
Podsumowanie
Fablok, z bogatą historią w produkcji taboru kolejowego, przeszedł wiele zmian i przekształceń. Choć firma zakończyła działalność w 2013 roku, pozostaje istotnym elementem historii polskiego przemysłu kolejowego.
Odsyłacze zewnętrzne
„`