EW54 – Elektryczne Zespoły Trakcyjne
EW54 to trójwagonowe elektryczne zespoły trakcyjne, które zostały wyprodukowane przez szwedzką firmę ASEA dla PKP w latach 1950–1952. W sumie dostarczono 44 jednostki tej serii, które wycofano z eksploatacji na początku lat 80.
Historia i Geneza
Po II wojnie światowej pojawiła się konieczność odbudowy oraz elektryfikacji Warszawskiego Węzła Kolejowego. W 1946 roku rozpoczęto rozmowy z koncernem ASEA w sprawie dostawy urządzeń oraz taboru elektrycznego.
Produkcja
W latach 1950–1953 ASEA wyprodukowała dla PKP 44 sztuki zespołów EW54. Pierwsze trzy jednostki dotarły do Polski w grudniu 1950 roku, a pozostałe w kolejnych latach.
Konstrukcja
EW54 składały się z trzech wagonów, z wagonom środkowym jako wagonem silnikowym oraz dwoma wagonami skrajnymi, które pełniły funkcję sterowniczą. Z uwagi na przewidywane zagęszczenie przystanków, zwiększono moc silnika trakcyjnego do 120 kW oraz mocy godzinowej do 166 kW. Zrezygnowano z wspólnych wózków, które stosowano w serii EW51, ze względu na problemy eksploatacyjne.
Schemat elektryczny EW54 był podobny do EW51, jednak usunięto bezpiecznik topikowy z obwodów WN, co zwiększyło bezpieczeństwo pasażerów. Utrzymano natomiast bezpiecznik dla obwodów mniejszej mocy oraz zastosowano wyłącznik główny jako zabezpieczenie obwodu głównego.
Eksploatacja
EW54 były przeznaczone do eksploatacji w Warszawskim Węźle Kolejowym. Eksploatacja tej serii zakończyła się na początku lat 80. XX wieku.