Euro NCAP – Organizacja Oceny Bezpieczeństwa Pojazdów
Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) to niezależna organizacja non-profit zajmująca się oceną bezpieczeństwa pojazdów. Powstała w 1997 roku z inicjatywy różnych organizacji i wsparcia rządów europejskich. Jej głównym celem jest testowanie samochodów pod kątem bezpieczeństwa biernego, ze szczególnym uwzględnieniem testów zderzeniowych.
Rodzaje Testów Zderzeniowych
Test zderzeniowy składa się z czterech kluczowych elementów:
- Zderzenie czołowe – polega na uderzeniu 40% przedniej części samochodu w nieruchomą przeszkodę przy prędkości 64 km/h.
- Zderzenie boczne – samochód uderza w nieruchomy pojazd z prędkością 50 km/h na wysokości słupka A od strony kierowcy.
- Zderzenie z pieszym – manekiny, imitujące pieszych, są wystrzeliwane w różne punkty z przodu pojazdu z prędkością 40 km/h.
- Zderzenie ze słupem – samochód uderza w nieruchomy słup z prędkością 29 km/h.
Porównywanie Wyników Testów
Wyniki testów zderzeniowych są porównywalne jedynie w ramach tej samej kategorii masowej, do której Euro NCAP zalicza pięć grup: samochody osobowe, minivany, terenowe, pick-upy oraz roadstery. Testy czołowego zderzenia są uznawane za porównywalne, jeśli różnica mas wynosi maksymalnie 150 kg.
Ocena Bezpieczeństwa
Wyniki testów są przedstawiane w formie 5-stopniowej skali gwiazdkowej. Wprowadzenie piątej gwiazdki miało miejsce w 1999 roku, a pierwszym samochodem, który ją zdobył w 2001 roku, była Renault Laguna. Obecnie wiele pojazdów, w tym te z niższych klas, osiąga maksymalny wynik, co wpływa na ich sprzedaż.