Etylina – Paliwo z Przeszłości
Etylina, czyli benzyna silnikowa z dodatkiem tetraetyloołowiu (PbEt4), była popularnym paliwem w XX wieku, charakteryzującym się wyższą liczbą oktanową niż benzyna bez ołowiu. Dzięki temu silniki o zapłonie iskrowym mogły osiągać lepszą sprawność termodynamiczną oraz większą moc. Niestety, ołów w etylinie był toksyczny i negatywnie wpływał na środowisko, co doprowadziło do jej wycofania na rzecz benzyny bezołowiowej.
Historia Etyliny w Polsce
Etylina została wprowadzona w Polsce po II wojnie światowej i początkowo miała liczbę oktanową 70. W latach 50. XX wieku wprowadzono etylinę 80, a następnie, w związku z rosnącymi wymaganiami motoryzacyjnymi, etylinę 87 i 94. Etylina 94 była barwiona na żółto, a etylina 78 na niebiesko.
Zmiany w Paliwach
W 1986 roku wprowadzono nową etylinę 86 (kolor zielony) i etylinę 98 (kolor purpurowy), a etylina 78 została stopniowo wycofywana. W 1994 roku rozpoczęto proces wycofywania etylin z dystrybucji, a ich produkcja zakończyła się w 2000 roku. Etylina 98 została zastąpiona benzyną bezołowiową 98, a etylina 94 specjalną benzyną bezołowiową o liczbie oktanowej 95.
Współczesne Alternatywy
Obecnie użytkownicy zabytkowych pojazdów stosują benzynę bezołowiową 95 z dodatkami, aby dostosować paliwo do potrzeb starszych silników. W 2005 roku benzyna U95 została całkowicie wycofana ze sprzedaży.
Podsumowanie
- Etylina to paliwo z dodatkiem ołowiu, które zwiększało moc silników.
- W Polsce etylina była wprowadzona po II wojnie światowej, z różnymi wersjami o liczbie oktanowej.
- W latach 90. etylina została wycofana na rzecz benzyny bezołowiowej.
- Obecnie dla zabytkowych pojazdów stosuje się benzynę bezołowiową z dodatkami.