Dzisiaj jest 25 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Environmental Audio Extensions

Chcę dodać własny artykuł

Environmental Audio Extensions (EAX)

Environmental Audio Extensions (EAX) to zestaw rozszerzeń standardu Microsoft Direct Sound 3D, opracowany przez firmę Creative Labs. EAX jest wykorzystywane w grach 3D, aby poprawić realistykę dźwięku i wrażenia słuchowe. Oprócz produktów Creative Labs, EAX wspierają także inne firmy, takie jak Sensaura Ltd., umożliwiając tworzenie efektów dźwiękowych 3D.

Wersje standardu EAX

EAX 1.0

Wprowadzony w 1998 roku wraz z kartą dźwiękową Sound Blaster Live!, EAX 1.0 oferował podstawowe funkcje programowania dźwięku i predefiniowane ustawienia środowiskowe, takie jak echo w różnych lokalizacjach.

EAX 2.0

EAX 2.0 wprowadziło funkcje Obstruction and Occlusion, które pozwalają na częściowe lub całkowite blokowanie dźwięku w zależności od przeszkód między źródłem dźwięku a słuchaczem.

EAX Advanced HD 3.0

Wraz z nowymi kartami muzycznymi, EAX 3.0 ADVANCED HD™ dodało funkcje Environmental Morphing, które zapewniają płynne przejścia między różnymi środowiskami dźwiękowymi. Zawiera również Environmental Panning oraz Filtering and Reflections, które poprawiają umiejscowienie dźwięku w przestrzeni 3D.

EAX Advanced HD 4.0

EAX 4.0 ADVANCED HD™ wprowadziło funkcję Multi-Environments, umożliwiającą tworzenie do czterech niezależnych środowisk dźwiękowych, które mogą współdziałać w czasie rzeczywistym.

EAX Advanced HD 5.0

EAX 5.0 wprowadza szereg nowych funkcji:

  • EAX FlexiFX: zwiększa elastyczność efektów środowiskowych, obsługując maksymalnie 4 efekty pogłosu i 128 źródeł dźwięku 3D.
  • EAX PurePath: umożliwia pełną kontrolę nad sygnałami wielokanałowymi.
  • EAX MacroFX: generuje efekty zbliżenia dla bardziej realistycznego dźwięku.
  • Environment Occlusion: tłumi dźwięki z innych pomieszczeń, co zwiększa realizm dźwiękowy w grach.
  • Microphone: przetwarza głos gracza, nakładając efekty środowiskowe odpowiednie do otoczenia w grze.

Linki zewnętrzne

EAX znacząco przyczynił się do rozwoju dźwięku w grach, oferując zaawansowane możliwości modelowania i manipulacji dźwiękiem w środowisku 3D.