Environmental Audio Extensions (EAX)
Environmental Audio Extensions (EAX) to zestaw rozszerzeń standardu Microsoft Direct Sound 3D, opracowany przez firmę Creative Labs. EAX jest wykorzystywane w grach 3D, aby poprawić realistykę dźwięku i wrażenia słuchowe. Oprócz produktów Creative Labs, EAX wspierają także inne firmy, takie jak Sensaura Ltd., umożliwiając tworzenie efektów dźwiękowych 3D.
Wersje standardu EAX
EAX 1.0
Wprowadzony w 1998 roku wraz z kartą dźwiękową Sound Blaster Live!, EAX 1.0 oferował podstawowe funkcje programowania dźwięku i predefiniowane ustawienia środowiskowe, takie jak echo w różnych lokalizacjach.
EAX 2.0
EAX 2.0 wprowadziło funkcje Obstruction and Occlusion, które pozwalają na częściowe lub całkowite blokowanie dźwięku w zależności od przeszkód między źródłem dźwięku a słuchaczem.
EAX Advanced HD 3.0
Wraz z nowymi kartami muzycznymi, EAX 3.0 ADVANCED HD™ dodało funkcje Environmental Morphing, które zapewniają płynne przejścia między różnymi środowiskami dźwiękowymi. Zawiera również Environmental Panning oraz Filtering and Reflections, które poprawiają umiejscowienie dźwięku w przestrzeni 3D.
EAX Advanced HD 4.0
EAX 4.0 ADVANCED HD™ wprowadziło funkcję Multi-Environments, umożliwiającą tworzenie do czterech niezależnych środowisk dźwiękowych, które mogą współdziałać w czasie rzeczywistym.
EAX Advanced HD 5.0
EAX 5.0 wprowadza szereg nowych funkcji:
- EAX FlexiFX: zwiększa elastyczność efektów środowiskowych, obsługując maksymalnie 4 efekty pogłosu i 128 źródeł dźwięku 3D.
- EAX PurePath: umożliwia pełną kontrolę nad sygnałami wielokanałowymi.
- EAX MacroFX: generuje efekty zbliżenia dla bardziej realistycznego dźwięku.
- Environment Occlusion: tłumi dźwięki z innych pomieszczeń, co zwiększa realizm dźwiękowy w grach.
- Microphone: przetwarza głos gracza, nakładając efekty środowiskowe odpowiednie do otoczenia w grze.
Linki zewnętrzne
EAX znacząco przyczynił się do rozwoju dźwięku w grach, oferując zaawansowane możliwości modelowania i manipulacji dźwiękiem w środowisku 3D.